Žáci ohrožení předčasným odchodem ze střední odborné školy
Students at Risk of Dropout in Upper Secondary Professional and Vocational Education
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/183870Identifikátory
SIS: 237565
Kolekce
- Kvalifikační práce [19340]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Straková, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy pedagogika - výchova ke zdraví
Katedra / ústav / klinika
Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání
Datum obhajoby
4. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
střední odborné vzdělání, nedokončování vzdělání, distanční výuka, pandemie Covid-19Klíčová slova (anglicky)
professional and vocational school, dropout, on-line learning, COVID-19 pandemicDiplomová práce je primárně zaměřena na studium žáků střední odborné školy, kteří jsou ohroženi nedokončeným vzděláváním. V souvislosti s touto problematikou jsou v úvodní části textu charakterizovány škola a školské zařízení, ve kterých výzkum probíhal, a možné obecné důvody odchodů, jako jsou absence a neúspěšné ukončování studia. Empirická část práce za použití metod kvalitativního výzkumu předkládá případové studie žáků se zvýšeným rizikem předčasného odchodu při studiu na střední odborné škole. Z práce vyplynula řada faktorů, které mohou ovlivňovat vzdělávací dráhu žáka, včetně dobrého výběru oboru a skutečného zájmu o žáky ze strany učitelů. V neposlední řadě se tato práce dotýká problematiky distanční výuky v době covidu-19 a jejího vlivu na zkoumané žáky. KLÍČOVÁ SLOVA střední odborné vzdělání, nedokončování vzdělání, distanční výuka, pandemie covid-19
The thesis is primarily focused on the study of professional/vocational upper secondary school students who are at risk of incomplete education. The introductory part of the text describes the school in which they study, and possible general reasons for leaving, such as absenteeism and failure in final exams. The empirical part of the thesis presents the case studies of students with increased risk of drop-out during their studies at a professional upper secondary school within the framework of qualitative research. The results show several factors, which can influence the student's educational trajectory, including a good choice of school and real teacher's interest in the students. This thesis also presents findings about distance learning in the time of covid- 19 and its effect on the case students. KEYWORDS professional and vocational school, dropout, on-line learning, covid-19 pandemic