Železnice ve výuce fyziky
Railways in physics education
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/183871Identifiers
Study Information System: 249090
Collections
- Kvalifikační práce [11320]
Author
Advisor
Consultant
Gabriel, Petr
Referee
Drozd, Zdeněk
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Physics for Teacher Education with double curriculum study Mathematics for Teacher Education
Department
Laboratory of General Physics Education
Date of defense
4. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
železnice|výuka fyziky|fyzikální principyKeywords (English)
railways|physics education|physical principlesBakalářská práce přibližuje železniční jevy a technická uplatnění středoškolskou fyzikou. Základem jsou fyzikální principy snadno viditelné běžným pohledem při cestování vlakem. Tyto jevy pak můžeme rozdělit na mechanické, včetně tepelných jevů, a elektrické. Práce je psána jako příručka pro učitele do hodin fyziky, respektive jakási zásoba poznatků, na něž se dá odkazovat jako na příklady z praxe. Zároveň je práce koncipována i pro studenta, který si text může přečíst sám, nebo pro méně poučené zájemce o danou problematiku.
The bachelor thesis presents railway phenomena and technical applications through grammar school physic. The underlying physical principles are easily visible to the ordinary eye when travelling by train. These phenomena can then be divided into mechanical, including thermal phenomena, and electrical. The work is written as a teacher's guide for physic classes, or rather a sort of stock of knowledge that can be refer to as practical examples. At the same time, the work is also designed for students who can read the text on his own, or for the less instructed interested in the subject.