Implementace GDPR ve vybraných evropských školách
GDPR implementation in selected European schools
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/183977Identifiers
Study Information System: 253913
Collections
- Kvalifikační práce [19340]
Author
Advisor
Referee
Kursch, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
School Management
Department
Information is unavailable
Date of defense
5. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
GDPR, osobní údaj, škola, pověřenec, implementace, souhlas se zpracováním osobních údajůKeywords (English)
GDPR, personal data, school, trustee, implementation, consent to the processing of personal dataTato bakalářská práce se zabývá komparací implementace evropského nařízení o ochraně osobních údajů neboli GDPR ve vybraných evropských školách. Práce je rozdělena na teorii a výzkumné šetření. Teoretická část se zaměřuje jako první na všeobecný význam ochrany osobních údajů, dále pak na definici základních pojmů GDPR a snaží se seznámit s nastaveným právním rámcem, platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Další díl teoretické části poukazuje na to, jak je Obecné nařízení o ochraně osobních údajů ukotvené ve školských vzdělávacích institucí. Na základě rešerše odborné literatury je zrealizován kvalitativní výzkum formou rozhovoru s vybranými respondenty. Jedná se o českého a španělského pověřence pro ochranu osobních údajů, kteří byli jmenování vybranou školou, aby poskytovali poradentství ohledně zpracování osobních údajů a zajišťovali dodržování povinností vyplívajících z Nařízení (EU) 2016/679. Cílem práce je zjistit, zda vybrané evropské školy mají totožný postup při plnění povinnosti dané platnou legislativou a poukázat na chyby vznikající v souvislosti s nedodržováním platných právních ustanoveních a následně identifikovat přínosy a negativa zavedení GDPR na těchto školách. Po realizaci výzkumu navazuje vyhodnocení dat, která se nám díky dostatečným výzkumným otázkám...
This bachelor thesis deals with a comparison of the implementation of the European Data Protection Regulation or GDPR in selected European schools. The thesis is divided into theory and research investigation. The theoretical part focuses first on the general meaning of data protection, on the definition of the basic concepts of the GDPR and tries to get acquainted with the set legal framework, the current legislation and the principles of data protection. Furthermore, the theoretical part highlights how the General Data Protection Regulation is anchored in educational institutions. The implementation of the GDPR in education is Based on a literature search, qualitative research is conducted in the form of interviews with selected respondents. These are a Czech and a Spanish Data Protection Officer who have been appointed by the selected school to provide advice on the processing of personal data and to ensure compliance with the obligations arising from Regulation (EU) 2016/679. The aim of the work is to determine whether the selected European schools have identical practices in complying with the obligations imposed by the current legislation and to highlight the errors arising from non-compliance with the applicable legal provisions, and then to identify the benefits and negatives of the...