Žánr dystopie v současné literatuře pro mládež
Dystopia genre in contemporary youth literature
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184095Identifiers
Study Information System: 257312
Collections
- Kvalifikační práce [19338]
Author
Advisor
Referee
Soukupová, Klára
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Education of Czech Language for Lower and Upper Secondary Schools with double curriculum study Teacher Education of Social Sciences for Lower and Upper Secondary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Dystopie, utopie, literatura pro mládež, antiutopie, dystopická fikce, dystopická realitaKeywords (English)
Dystopia, utopia, youth literature, antiutopia, dystopian fiction, dystopian realityPráce je zaměřena na žánr dystopie v literatuře pro mládež a jeho využití v hodinách literatury. V prvních kapitolách se práce zabývá funkcí literatury pro mládež, oblíbenými žánry zejména v posledních deseti letech, žánrem dystopie a utopie a komparací dystopické fikce a dystopické reality. Hlavní náplní práce je didaktické zpracování tematického celku na téma dystopie, které zahrnuje šest vyučovacích hodin. Jeho výsledkem je pak využití žánru dystopie na základních školách v rámci literárních hodin.
The thesis is focused on dystopia genre in contenporary youth literature and its use in literature classes. First chapters are focused on function of youth literature, popular genres in last 10 years, dystopia and utopia genre and comparation of dystopian fiction and dystopian reality. The main topic of this thesis is didactic treatment of the thematic unit on the topic dystopia, which includes 6 teaching hours. The result of this unit is use dystopia genre in primary schools.