Persvazivní prostředky reklamy pro děti
Persuasive Means of Advertising Aimed at Children
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184101Identifiers
Study Information System: 246129
Collections
- Kvalifikační práce [19340]
Author
Advisor
Referee
Chejnová, Pavla
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Czech Language Oriented at Education - German Language Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Přesvědčovací jazykové prostředky, reklamní komunikace, reklama, děti, reklama cílená na dětiKeywords (English)
Persuasive language tools, advertising communication, advertising, children, advertising aimed at childrenPráce se zabývá specifickými aspekty reklamy určené pro děti. Obsahuje teoretickou a praktickou část. Teoretická část obecně charakterizuje reklamu, a to jak z pohledu marketingu, tak z hlediska zařazení reklamy k funkčnímu stylu v rámci českého jazyka. Dále se teoretická část věnuje typologii a popisu jednotlivých typů reklam, možnostem cílení reklamy a práci s cílovými skupinami. Charakterizuje děti jako specifickou cílovou skupinu a dále ji dělí na několik skupin podle poznatků vývojové psychologie. Zabývá se také legislativními a etickými otázkami reklamy pro děti na základě zákonných předpisů a etických kodexů. Praktickou část pak tvoří analýza konkrétních příkladů tištěné reklamy pro děti. Praktická část se věnuje vizuální podobě reklam, analyzuje jejich obsahovou stránku a popisuje jazyková specifika reklam pro děti. Pro analýzu byly zvoleny tištěné reklamy, které vycházejí jako součást dětských časopisů. Všechny aspekty tištěných reklam pro děti práce hodnotí s ohledem na přesvědčovací funkci reklamy. Cílem práce bylo popsat a zhodnotit, jaké jazykové i nejazykové prostředky jsou typické pro reklamy cílené na děti a jakým způsobem naplňují přesvědčovací funkci reklam, což bylo provedeno v praktické části. Jako klíčové aspekty reklamy pro děti se jeví jazyková jednoduchost, významová...
The thesis deals with specific aspects of advertising for children. It contains a theoretical and practical part. The theoretical part characterizes advertising in general, both from the point of view of marketing and from the point of view of classifying advertising as a functional style within the Czech language. Furthermore, the theoretical part deals with the typology and description of individual types of advertisements, possibilities of targeting advertisements and working with target groups. It characterizes children as a specific target group and further divides it into several groups according to the findings of developmental psychology. It also deals with the legislative and ethical issues of advertising to children on the basis of legal regulations and codes of ethics. The practical part consists of an analysis of specific examples of print advertising for children. The practical part deals with the visual form of advertisements, analyses their content and describes the linguistic specifics of advertisements for children. Print advertisements published as part of children's magazines were chosen for the analysis. All aspects of print advertisements for children are evaluated with regard to the persuasive function of the advertisement. The aim of the thesis was to describe and evaluate...