Finanční gramotnost chlapců ve vybraném diagnostickém ústavu
Financial capability of juvelin placed in the diagnostic institution
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184284Identifiers
Study Information System: 247190
Collections
- Kvalifikační práce [19338]
Author
Advisor
Referee
Kočí, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of Education at Higher Secondary Schools and Colleges
Department
Information is unavailable
Date of defense
7. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
prevence, diagnostický ústav, DIUS, finanční gramotnost, případová studieKeywords (English)
prevention, diagnostic institute, DIUS, financial literacy, casuisticThe theoretical part of my diploma thesis connects three separate themes.: Financial literacy, poverty prevention and diagnostic institutions, those are the initial points for the implemented research. The empirical part consists of research of a qualitative character. Selected procedures and techniques aimed at a more detailed description of financial literacy of pupils placed in the Diagnostic Institute for youth, Prague 2, Lublaňská 33. The resulting description has the character of a monograph, bonding the participant's life story with a description of money issues, managing the family budget, basic financial management, obligations and investments. The case studies capture the life strategies, mindsets and opinions of nine participants. The main method of this work is an interview based on worksheets. The main goal of this work is to confront the reader with an unusual life story of a teenager. The text evokes an interesting debate and also emphasizes the existential necessity of the twenty-first century to spread enlightenment and motivate people to increase financial literacy. KEYWORDS prevention, diagnostic institute, DIUS, financial literacy, casuistic
V teoretické části diplomové práce jsou propojena tři samostatná témata: finanční gramotnost, prevence a diagnostický ústav. To jsou hlavní východiska pro realizovaný terénní výzkum. Empirickou část tvoří výzkum kvalitativní povahy. Stěžejní metodou této práce je rozhovor, který se opírá o pracovní listy. Zvolené postupy a techniky cílí na detailnější popis finanční gramotnosti u žáků umístěných v Diagnostickém ústavu pro mládež, Praha 2, Lublaňská 33. Vzniklá deskripce má povahu monografie, propojuje životní příběh participanta s popisem problematiky peněz, spravování rodinného rozpočtu, správy finančních aktiv, závazků i investic. Případové studie zachycují životní strategie, smýšlení a názory devíti participantů. Cílem práce je konfrontovat čtenáře s nevšedním příběhem dospívajícího člověka. Text vyvolává zajímavou debatu a také akcentuje existencionální nutnost jednadvacátého století šířit osvětu a motivovat ke zvyšování finanční gramotnosti. KLÍČOVÁ SLOVA prevence, diagnostický ústav, DIUS, finanční gramotnost, případová studie