Vzorce užívání zahřívaných tabákových výrobků u žen: kvalitativní výzkum
Patterns of heated tobacco products usage among women: qualitative research
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184744Identifikátory
SIS: 253099
Kolekce
- Kvalifikační práce [4497]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kočvarová, Linda
Fakulta / součást
1. lékařská fakulta
Obor
Adiktologie
Katedra / ústav / klinika
Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN
Datum obhajoby
11. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, 1. lékařská fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Tabák, zahřívané tabákové výrobky, vzorce užívání, závislost, ženyKlíčová slova (anglicky)
Tobacco, heated tobacco products, patterns of use, addiction, womenVýchodiska: Poměrně novým trendem, který v posledních letech získává na popularitě, je zahřívaný tabák, který se na českém trhu objevuje od roku 2017. Přestože počet uživatelů zahřívaných tabákových výrobků v ČR stoupá, je tento fenomén stále poměrně málo zmapován. Je také velmi málo informací o genderových specifikách užívání zahřívaného tabáku. Proto se tato studie zaměřuje na mapování a popis vzorců užívání zahřívaných tabákových výrobků u žen, které přešly z užívání klasických cigaret na zahřívaný tabák. Cíle: Hlavním cílem výzkumu bylo zmapovat vzorce užívání zahřívaných tabákových výrobků u vybraných žen v dospělé populaci uživatelů tabáku v ČR. Dílčími cíli bylo popsat charakter užívání zahřívaných tabákových výrobků. Zjistit, co motivovalo uživatelky k přechodu na zahřívané tabákové výrobky. A jaké jsou typické situace, kdy ženy zařízení používají. Výzkumný soubor: Výzkumný vzorek byl vybrán metodou prostého záměrného (účelového) výběru, zkombinován s metodou sněhové koule. Výsledný výběrový soubor tvořilo 7 respondentek. Věkový průměr činil 25,7 let (nejmladší 21 let a nejstarší 34 let). Metody: Výzkum byl proveden kvalitativní metodou. Data byla sbírána metodou polostrukturovaného rozhovoru. Rozhovory s respondentkami byly fixovány audiozáznamem. K zachycení sociodemografických údajů a...
Introduction: A relatively new trend that has been gaining popularity in recent years is heated tobacco, which has been on the Czech market since 2017. Although the number of users of heated tobacco products in the Czech Republic is increasing, the phenomenon is still relatively under-mapped. There is also very little information on the gender specificities of the use of heated tobacco. Therefore, this study focuses on mapping and describing the patterns of use of heated tobacco products among women who have switched from using conventional cigarettes to heated tobacco products. Aims: The main aim of the research is to map the patterns of use of heated tobacco products among chosen women in the adult population of tobacco users in the Czech Republic. The sub-objectives are to describe the nature of heated tobacco product, find out what motivated female users to switch to heated tobacco products. And what are the typical situations when women use the device. Sample: the research sample was selected by simple intentional (purposive) sampling method, combined with snowball sampling method. The final sample consisted of 7 female respondents. The mean age was 25,7 years (youngest 21 years and oldest 34 years). Methods: The research was conducted using a qualitative method. Data was collected by...