Integrace humanitních předmětů v konkrétní školní praxi
Integration of humanities in a specific school practice
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184770Identifiers
Study Information System: 257691
Collections
- Kvalifikační práce [19338]
Author
Advisor
Referee
Dvořáková, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Education of Czech Language for Lower and Upper Secondary Schools with double curriculum study Teacher Education of Social Sciences for Lower and Upper Secondary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
humanitní předměty, integrované kurikulum, český jazyk, dějepis, zeměpis, občanská výchovaKeywords (English)
humanities, integrated curriculum, Czech language, history, geography, civicsPráce se zabývá konkrétním případem propojení humanitně zaměřených předmětů (český jazyk, dějepis, zeměpis a občanská výchova) na Pražském humanitním gymnáziu. Za použití vybrané teoretické literatury a konkrétní (auto)etnografické sondy ve jmenované instituci analyzuje výuku z hlediska školního vzdělávacího programu a jeho návaznost na RVP, na podrobnější rovině také z hlediska tematického plánu a jeho realizace. Součástí práce je také popis hodnocení daného předmětu. Cílem práce je zjistit, jaká je funkčnost tohoto propojení na základě zkušeností pedagogů i studujících. KLÍČOVÁ SLOVA humanitní předměty; integrované kurikulum; český jazyk; dějepis; zeměpis; občanská výchova
The thesis deals with a specific case of connecting humanities (Czech language, history, geography and civics) at Pražské humanitní gymnázium. Using selected theoretical literature and a specific (auto)ethnographic probe in the named institution, it analyzes the teaching from the point of view of the school educational program and its continuity with RVP, on a more detailed level also from the point of view of the thematic plan and its implementation. The thesis also includes a description of the evaluation of this subject. The goal of the thesis is to find out if this connection is functional based on the experiences of teachers and students. KEYWORDS humanities; integrated curriculum; Czech language; history; geography; civic