Srovnání vybraných českých deníků před prezidentskými volbami 2023
Comparison of selected Czech daily newspapers ahead of the 2023 presidential elections
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184975Identifiers
Study Information System: 257884
Collections
- Kvalifikační práce [18291]
Author
Advisor
Referee
Lütke Notarp, Ulrike
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Communication Studies with specialisation in Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
11. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Prezidentské volby, Média, Objektivita, Předpojatost, Vyváženost, Nestrannost, Mocenský bonus, Andrej Babiš, Petr PavelKeywords (English)
Presidential Election, Media, Objectivity, Bias, Balance, Impartiality, Power Bonus, Andrej Babiš, Petr PavelBakalářská práce se zabývá informováním pěti vybraných deníků mezi prvním a druhým kolem přímé prezidentské volby v roce 2023. V teoretické části práce seznamuje čtenáře s odbornými koncepty a pojmy, které souvisí s normativním očekáváním demokratické společnosti jako je objektivita, vyváženost, nestrannost a jiné. V deskriptivní části popisuje českou mediální krajinu a blíže se dotýká tématu mediálního vlastnictví. Ve výzkumné části s využitím kvantitativní a kvalitativní obsahové analýzy pracuje s daty, které získala z českých deníků Hospodářské noviny, MF Dnes, Lidové noviny, Právo a Deník N a interpretuje výsledky na základě čtyř výzkumných otázek.
The bachelor's thesis focuses on the reporting of five selected newspapers between the first and second round of the direct presidential election in 2023. In the theoretical part, the thesis introduces the reader to scholarly concepts and terms related to normative expectations of a democratic society, such as objectivity, balance, impartiality, and others. In the descriptive part, it describes the Czech media landscape and touches more closely on the topic of media ownership. In the research part, using quantitative and qualitative content analysis, the author works with data collected from the Czech daily newspapers Hospodářské noviny, MF Dnes, Lidové noviny, Právo and Deník N and interprets the results based on four research questions.