How Does Peer Socioeconomic Status Affect Academic Achievement? A Meta-Analysis
Jak socioekonomický status vrstevníků ovlivňuje akademické výsledky? Meta-analýza
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/185006Identifikátory
SIS: 225438
Kolekce
- Kvalifikační práce [18291]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kantová, Klára
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Ekonomie a finance
Katedra / ústav / klinika
Institut ekonomických studií
Datum obhajoby
11. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (anglicky)
Meta-analysis, Social class, Academic achievement, Compositional effectZa pomoci nejmodern jöích metod metaanal˝zy zkoumáme vliv socioekonomick- ého statusu (SES) vrstevník na akademické v˝sledky jednotlivce. Náö dataset zahrnuje tém 40 let v˝zkumu a obsahuje 449 odhad ze 40 studií. Poprvé v této oblasti v˝zkumu zkoumáme publika ní zkreslení. ada statistick˝ch test indikuje p ítomnost publika ní selekce a nazna uje menöí velikost efektu ve srovnání s p edchozími zjiöt ními. Za pomoci bayesovského a frekventistického pr m rování model identifikujeme faktory, které systematicky ovliv ují ve- likost efektu. Nejsiln jöí pozitivní vliv má publika ní zkreslení spolu s pouûitím vzd lání rodi a domácích zdroj jako ukazatel SES a kombinovan˝ch ukaza- tel SES. Naopak prom nné jako po et citací, publika ní status, pouûití testu z v dy a vyuûití pokro il˝ch metod vykazují negativní efekt. Klí ová slova Socioekonomick˝ status, Metaanal˝za, So- ciální vrstva, Akademické v˝sledky Název práce Jak socioekonomick˝ status vrstevník ovliv uje akademické v˝sledky? Meta- anal˝za
Using state-of-the-art meta-analysis methods, we investigate the e ect of peer socioeconomic status (SES) on academic achievement. Our data set covers almost 40 years of research, containing 449 estimates from 40 studies. We examine publication bias for the first time in this research area. Various sta- tistical tests reveal the presence of publication selection and suggest a smaller e ect size in comparison to prior findings. Employing Bayesian and frequentist model averaging techniques, we identify factors that systematically influence the magnitude of the estimated e ect. Publication bias exerts the strongest upward e ect, along with the use of parental education and home resources as measures of SES and combined measures of SES. Conversely, variables such as the number of citations, publication status, science test type, and the use of advanced methods exhibit a negative e ect. Keywords Socieconomic status, Meta-analysis, Social class, Academic achievement Title How Does Peer Socioeconomic Status A ect Academic Achievement? A Meta-Analysis