Role Models, High School Management and Female Engagement in STEM: Evidence from the Czech Republic
Význam lidských vzorů a řízení středních škol pro zapojení žen ve STEM oborech: Analýza z prostředí České republiky
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/185065Identifiers
Study Information System: 250268
Collections
- Kvalifikační práce [18291]
Author
Advisor
Referee
Jann, Ole
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Master in Economic Research
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
gender gap, STEM, střední škola, vzdělávání;Keywords (English)
gender gap, STEM, high school, educationNázev práce: Význam lidských vzorů a řízení středních škol pro zapojení žen ve STEM oborech: analýza z prostředí České republiky Autor: Jiří Grosman, BSc Pracoviště: CERGE-EI Vedoucí práce: PhDr. Jan Zápal, Ph.D., CERGE-EI Abstrakt: Skutečnost, že gender wage gap je alespoň do určité míry motivován selekcí méně výdělečných profesí ze strany žen je v současném oboru ekonomie pracovního trhu v zásadě obecně přijímaným faktem. Čemu však byla doposud věnována srovnatelně menší pozornost odobrníků jsou faktory, jež tuto selekci způsobují. V rámci této diplomové práce si za pomoci vlastní výzkumné strate- gie kladu za cíl změřit důležitost jednoho specifického motivátoru rozdílných, gendrově podmíněných rozhodnutí: způsob vedení středních škol, a s ním spo- jených opatření. Konkrétně, skrze analýzu celorepublikových dat zachycujících údaje o přihláškách uchazečů o studium na vysokých školách z let 2007-2011 v této práci mapuji inklinaci studentů SŠ ucházet se o vědní (STEM) obory v dalším studiu. Za užití kauzálních matching a difference-in-deifferences modelů argumentuji, že školní mentoringové programy společně se způsobem, jakým je škola vedena, mohou statisticky významným způsobem ovlivnit studijně-profesní rozhodnutí nemalého množství studentek - tvrzení, v jehož prospěch hovoří jak mnou zmapovaná data, tak...
Title: Role Models, High School Management and Female Engagement in STEM: Evidence from the Czech Republic Author: Jiří Grosman, BSc Institute: CERGE-EI Supervisor: PhDr. Jan Zapal, Ph.D., CERGE-EI Abstract: The fact that the gender wage gap remains at least in part driven by women's self-selection out of profitable career choices has been an established fact in the labour economics literature. What has been given comparatively less attention by economists, however, are the motivating factors of such self-selection. In this thesis, I design an empirical strategy aimed to assess the strength of a particular driver of differential gendered choices: high school management, and the associated policy intervention. Specifically, I examine the STEM preferences of high school students using population data on Czech university applicants between the years of 2007-2021. By employing both matching and a difference- in-differences estimation framework to facilitate causal interpretation, I argue that school mentoring programmes, and the way the school is being run, can significantly affect the choices made by a non-negligible number of female students - an inference corroborated by the data and my subsequent analysis. Keywords: gender gap; STEM; high school; education 1