Determinants of car-sharing use: Autonapůl Case study
Determinanty využití car-sharingu: případová studie Autonapůl
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/185071Identifiers
Study Information System: 249783
Collections
- Kvalifikační práce [18291]
Author
Advisor
Referee
Pavlovová, Anna
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics and Finance
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
12. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
car-sharing, public transport, transport demand, fuels, electricity, TIMES-CZKeywords (English)
car-sharing, public transport, transport demand, fuels, electricity, TIMES-CZTato práce zkoumá využívání sdílení automobilů tehdejšími účastníky Auton- apůl, nejdéle provozované platformy v České republice. Nejprve analyzujeme kilometrový nájezd předplatitelů aplikace a respondentů průzkumu, přičemž zjištujeme odlišný vzor chování u uživatelů, kteří se průzkumu nezúčastnili. Účastníci průzkumu používají aplikaci aktivněji (89% s nenulovým počtem ujetých km) a najezdí v průměru více (154 km měsíčně) než uživatelé aplikace, kteří nesouhlasili s účastí v průzkumu (65%, 85 km). Poté analyzujeme pop- távku po kilometrech ujetých respondenty průzkumu, přičemž ošetříme mož- nou selektivitu způšobenou vykazovaným nulovým počtem ujetých kilometrů. Porovnáváme OLS a dva modely selektivity - Heckman two-step a Two-part model. Studie rovněž zkoumá vliv frekvence používání na ujeté kilometry. Ti, kteří jezdí častěji, také více ujedou - uživatelů, kteří aplikaci používali ale- spoň jednou týdně, ujedou téměř desetkrát více kilometrů než ti, kteří aplikaci používali méně než jednou měsíčně (395 km oproti 53 km měsíčně). Zjistili jsme, že věk, používání pro volný čas, spokojenost a to, uživatel má děti, sou- visí pozitivně a vlastnictví automobilu souvisí negativně s kilometry ujetými prostřednictvím aplikace. Tato studie rozšiřuje téma sdílení automobilů tím, že pomocí statistických metod...
This thesis investigates car-sharing use by subscribers of that time of Auton- apůl, the longest operated App platform in the Czech Republic. First, we analyse the mileage of the App subscribers and survey respondents, finding different behaviour patter among the users who did not participate in the sur- vey. Survey participants use the App more actively (89% with non-zero km) and drive on average more (154 km a month) than the App users who did not agree to participate in the survey (65% and 85 km, respectively). Then, we analyse demand on kilometres driven by survey respondents, treating the potential selectivity due to reported zero mileage. We compare OLS and two selectivity models - two-stage Heckman and two-part models. The study also examines the impact of usage frequency on kilometres driven. Those who drive more frequently also drive more - users who used the App at least once a week drive almost ten times more kilometres than those who used the App less than once a month (395 km versus 53 km a month). We find that age, use for leisure purposes, satisfaction, and having children are associated positively, and car ownership is associated negatively with mileage driven by car-sharing. This study enhances the topic of car-sharing by examining determinants of car-sharing use and its underlying...