Lokální gastronomie jako značka destinace na příkladu České republiky
Local gastronomy as a destination brand: Czech Republic case study
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/185320Identifiers
Study Information System: 258623
Collections
- Kvalifikační práce [18291]
Author
Advisor
Referee
Houdek, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Strategic communication
Department
Department of Marketing Communication and Public Relations
Date of defense
13. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
lokální gastronomie, marketing cestovního ruchu, foodies, gastroturismus, národní značkaKeywords (English)
local gastronomy, tourism marketing, foodies, gastrotourism, nation brandDestinace v dnešní době bojují s nejrůznějšími výzvami, kdy jsou nuceny přicházet se zajímavými a inovativními komunikačními řešeními, které vedou k přilákání cestovatelů a budování celkové image. I v souvislosti s návratem oblasti cestovního ruchu do normálu po pandemii Covid-19 se jedná o obtížný úkol. Jednou z oblastí, kterou státy a regiony v komunikaci využívají, je místní gastronomie a nejinak je tomu u České republiky. Tato práce si klade za cíl zjistit, jak ČR obecně pracuje s tématem lokální gastronomie, jak je vnímána aktivními cestovateli a kde leží její komunikační příležitosti v této oblasti. Teoretická část práce postupně mapuje fungování místních značek, následně popisuje segment cestovního ruchu a marketingu tohoto odvětví. Postupně poté přechází k tématu gastronomie v kontextu národní značky a mapuje také komunikaci České republiky a její dlouhodobou vizi. Výzkumná část práce následně zkoumá, zda a jak ČR pracuje s tématem gastronomie k přilákání turistů, zda je gastronomie důležitým rozhodovacím faktorem při cestování a jaké jsou příležitosti, které by země mohla v komunikaci využívat. Pro toto zkoumání byla zvolena kombinace metod, kdy byly vedeny polostrukturované rozhovory se zástupci státní agentury CzechTourism a zároveň bylo provedeno dotazníkové šetření, které se zaměřovalo...
Various destinations today are struggling with a variety of challenges where they are forced to come up with interesting and innovative marketing communication solutions to attract travellers and build their overall image. This is also a difficult task due to the recent Covid-19 pandemic, which has significantly affected the tourism industry. One of the areas that countries and regions are making use of is local gastronomy, and this is no different in the Czech Republic. This thesis aims to find out how the Czech Republic generally works with the topic of local gastronomy, how it is perceived by active travellers and where its communication opportunities lie in this area. The theoretical part of the thesis gradually maps the functioning of local brands, then describes the tourism segment and marketing of this area. It also explores the topic of gastronomy in the context of the national brand and also maps the communication of the Czech Republic and its long-term vision. The research part of the thesis then examines how the Czech Republic works with the theme of gastronomy to attract tourists, whether is is an important decision factor for travellers and describes the opportunities that the country could exploit in its marketing communication. A combination of methods was chosen for this research,...