Hluboké učení pro řešení diferenciálních rovnic
Deep learning for the solution of differential equations
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/185325Identifiers
Study Information System: 249683
Collections
- Kvalifikační práce [11241]
Author
Advisor
Referee
Kučera, Václav
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Mathematical Modelling
Department
Department of Numerical Mathematics
Date of defense
13. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Strojové učení|hluboké učení|diferenciální rovnice|metoda konečných prvků|neuronová síťKeywords (English)
Machine learning|deep learning|differential equations|finite element method|physics-informed neural networkNeuronové sítě se stávají čím dál tím populárnějším nástrojem pro řešení diferenciál- ních rovnic. Jejich použití ztělesňuje koncept physics-informed neural network (PINN), který kombinuje tradiční hlubokou neuronovou síť s fyzikálními zákony v podobě par- ciálních diferenciálních rovnic. Možnosti tohoto relativně nového přístupu prozkoumáme na třech rozmanitých příkladech, abychom mohli přehledně formulovat jeho výhody a nevýhody. Každý z problémů je také řešen metodou konečných prvků, která slouží jako referenční přístup. Kromě toho navrhujeme použití předtrénovaní, které se běžně používá v jiných vědeckých oborech. Pokud inicializujeme proces řešení rovnice pomocí výsledku podobného problému, významně tím zkrátíme výpočetní čas, který je zásadním nedostatkem PINN. 1
Neural networks are becoming an ever more prominent method in the field of differen- tial equations. Their use is embodied in the concept of physics-informed neural network (PINN), which combines a traditional deep neural network with the underlying laws of physics described by PDEs. We investigate the abilities of this relatively novel approach on thee diverse examples in order to give a good overview of its advantages and issues. Every problem is also solved via the finite element method, which serves as a reference. In addition to that, we propose the usage of pre-training, which is already present in other scientific areas. If we initialize the process of solving of one equation with a solution to a similar problem, in some settings, we were able to significantly reduce computation time, which is major drawback of PINNs. 1