Spotřebitelské zájmy v regulaci strážců internetu v soutěžním právu EU a USA
Consumer interests in the regulation of Internet gatekeepers in EU and US competition law
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/185370Identifiers
Study Information System: 258667
Collections
- Kvalifikační práce [14027]
Author
Advisor
Referee
Svobodová, Magdaléna
Faculty / Institute
Faculty of Law
Discipline
Law
Department
Department of European Law
Date of defense
13. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Právnická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
strážci, spotřebitelské zájmy, internetové platformyKeywords (English)
gatekeepers, consumer interests, internet platformsSpotřebitelské zájmy v regulaci strážců internetu v soutěžním právu EU a USA Abstrakt Tato práce je věnována tématu regulace strážců internetu v soutěžním právu EU a USA. Cílem práce je porovnat předmětné předpisy a legislativní návrhy regulace strážců internetu z pohledu ochrany zájmů koncových spotřebitelů. Struktura práce je členěna do pěti kapitol. První kapitola je samotný úvod do tématu práce. Druhá kapitola nabízí krátký náhled do vztahu soutěžního práva a spotřebitelů. V této kapitole je nastíněna historie soutěžního práva a spotřebitele v širším i užším smyslu. Následně jsou ve druhé kapitole definovány jednotlivé zájmy spotřebitelů, které jsou soutěžním právem EU a USA chráněny - ceny, výběr, kvalita a inovace. Ve třetí kapitole jsou představeny jednotlivé zkoumané předpisy, tedy evropský Digital Markets Act a americké návrhy federálních zákonů American Innovation and Choice Online Act, Platform Competition and Opportunity Act, Ending Platform Monopolies Act, ACESS Act of 2021, a Open App Markets Act. Čtvrtá kapitola je věnována samotnému obsahu zkoumané regulace strážců. Tato kapitola je členěna do 20 podkapitol, z nichž 19 se zabývá jednotlivými příkazy a zákazy ukládanými strážcům a jejich pravděpodobnému dopadu na čtyři vymezené zájmy koncových spotřebitelů. Poslední podkapitola je dílčí...
Consumer interests in the regulation of Internet gatekeepers in EU and US competition law Abstract This thesis focuses on the regulation of Internet gatekeepers in EU and US competition law. The aim of the thesis is to compare the rules and legislative proposals on the regulation of Internet gatekeepers from the perspective of protecting the interests of end consumers. The structure of the thesis is divided into five chapters. The first chapter is an introduction to the topic of the thesis. The second chapter offers a brief insight into the relationship between competition law and consumers. This chapter outlines the history of competition law and the consumer in a broader and narrower sense. The second chapter then defines the various consumer interests that are protected by EU and US competition law - price, choice, quality and innovation. The third chapter introduces the individual pieces of legislation examined, namely the European Digital Markets Act and the US federal bills American Innovation and Choice Online Act, Platform Competition and Opportunity Act, Ending Platform Monopolies Act, ACESS Act of 2021, and Open App Markets Act. The fourth chapter is devoted to the actual content of the gatekeeper regulation under review. This chapter is organized into 20 subchapters, 19 of which address the...