Psychometrická analýza Lawsonova testu vědeckého uvažování
Psychometric analysis of Lawson's test of formal reasoning
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/185396Identifiers
Study Information System: 245333
Collections
- Kvalifikační práce [11242]
Author
Advisor
Referee
Nikitin, Alexandr
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Teacher Education of Physics for Upper Secondary Schools with double curriculum study Teacher Education of Mathematics for Upper Secondary Schools
Department
Department of Physics Education
Date of defense
13. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
psychometrická analýza|IRT|vědecké uvažováníKeywords (English)
Psychometric analysis|IRT|formal reasoningV předložené diplomové práci se zabýváme pojmem vědecké myšlení a problematikou určení úrovně vědeckého myšlení. Náplní práce bylo zpracování dat z České republiky, která byla shromážděná Lawsonovým testem vědeckého myšlení. Byla provedena psychometrická analýza úloh i celého testu, použita byla klasická teorie testů a Item Response Theory. Mimo jiné došlo k podrobnému analyzování distraktorů včetně komentářů nabízejících vysvětlení jejich volby respondenty. Následovalo určení úrovně vědeckého myšlení respondentů, tedy žáků českých základních škol a gymnázií. Na závěr bylo provedeno srovnání našich výsledků s výsledky českých i zahraničních studií.
The thesis discusses the concept of formal reasoning and determination of its level. The content of the thesis was processing of data from the Czech republic, which was collected via Lawson's test of formal reasoning. Psychometric analysis of the questions and the test as a whole was made using the Classical Test Theory and Item Response Theory. Also detailed distractor analysis, including commentary offering a possible reason respondent might have chosen said distractor, was made. Next was determination of the level of formal reasoning of our respondents, who were Czech elementary level students. Lastly, comparison of our results with the results of Czech and foreign studies was made.