Role redakčních ombudsmanů v komparativní perspektivě
The Role of Public Editors in a Comparative Perspective
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/185440Identifiers
Study Information System: 234080
Collections
- Kvalifikační práce [18291]
Author
Advisor
Referee
Součková, Barbora
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Journalism
Department
Department of Journalism
Date of defense
13. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Etika, média, ombudsman, editor pro veřejnost, samoregulaceKeywords (English)
Ethics, media, ombudsman, public editor, self-regulationBakalářská práce Role redakční ombudsmanů v komparativní perspektivě zkoumá postavení deseti ombudsmanů z České republiky, Nizozemska, Kanady, Portugalska a Dánska. Za pomoci kvalitativní metody polostrukturovaných rozhovorů vedených s deseti respondenty z televize i rozhlasu, tisku a online médií zjišťuje, ke kterému ze dvou modelů se přiklání. První model představuje kritický hlas čtenářů, druhý vyslance redakce či zpravodajského média k publiku. Oba modely navrhli nizozemští teoretici médií Arjen van Dalen a Mark Deuze. Výsledky ukazují, že menšina se hlásí k modelu kritického hlasu čtenářů, většina tedy vystupuje v roli velvyslance redakce. Z provedených rozhovorů však vyplývá, že tento model je simplifikací reality, jelikož média působí v systémech s různým nastavením mediální legislativy. Závěry dále ukazují, že rozmach sociálních sítí spolu s dezinformacemi staví ombudsmany do pozice, kdy musí publiku nejen více vysvětlovat redakční postupy, ale určité novináře dokonce i hájit.
The bachelor thesis The Role of Public Editors in a Comparative Perspective examines the position of ten ombudsmen from the Czech Republic, the Netherlands, Canada, Portugal, and Denmark. Using a qualitative method of semi-structured interviews conducted with ten respondents representing television, radio, print and online media, it finds out, which of the two models proposed by Dutch media theorists Arjen van Dalen and Mark Deuz they lean towards. The results show that a minority of ombudsmen fall under the definition of the reader's advocate, so the majority represent the paper's ambassador. However, the interviews show that this model does not sufficiently reflect reality, as each medium and ombudsman has a different nature. The findings further show that the rise of social media and misinformation puts ombudsmen in a position where they must not only explain editorial practices to audiences, but also defend certain journalists.