Vnímání konceptu "culture wars" v amerických médiích
Perception of the "culture wars" concept in American media
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/185849Identifiers
Study Information System: 246719
Collections
- Kvalifikační práce [18289]
Author
Advisor
Referee
Charvát, Jakub
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Journalism
Department
Department of Journalism
Date of defense
18. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Média, culture wars, Spojené státy, trans, transgender práva, CNN, Fox News, liberální, konzervativní, školy, knihy, zákaz, rozdělení, volby, politika, FloridaKeywords (English)
Media, culture wars, United States, trans, transgender rights, CNN, Fox News, liberal, conservative, schools, books, ban, division, elections, politics, FloridaAmerická společnost prochází érou hlubokého společenského a politického rozštěpení. V popředí tohoto prohlubujícího se příkopu se nachází takzvané culture wars, což je zastřešující termín pro soubor narativů týkajících se kulturních a společenských témat, která používají obě strany konfliktu k prosazování svých politických cílů. Cílem této diplomové práce je zjistit, jak velký prostor okupují témata kulturních válek v produkci vybraných amerických médií, jak se tato témata promítají na jejich publikum a jak ovlivňují důvěru publika v mainstreamová média. První část práce předkládá metodologii použitou při sběru a vyhodnocování dat použitých v rámci výzkumu pro tuto práci. Dále jsou také v teoretické části vymezené pojmy a termíny související s tématem práce. Praktická část práce bude potom zaměřená na vyhodnocování dat z dotazníkového šetření, které probíhalo mezi konzumenty amerických médií v období mezi květnem a červnem 2023.
American society is going through an era of deep social and political divisions. At the forefront of this deepening divide are the so-called culture wars, an umbrella term for a set of narratives around cultural and social issues that both sides of the conflict use to advance their political goals. This thesis aims to determine how much space culture wars themes occupy in the production of selected American media outlets, how these themes are projected onto their audiences and how this influences the audience's trust in the mainstream media. The first part of the thesis presents the methodology used in collecting and evaluating the data used in the research for this thesis. The theoretical section also defines concepts and terms related to the topic of the thesis. The practical part of the thesis will then focus on the evaluation of the data from the questionnaire survey conducted among American media consumers between May and June 2023.