Resilience u žáků středních škol
Resilience of secondary school students
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/185920Identifiers
Study Information System: 246248
Collections
- Kvalifikační práce [2754]
Author
Advisor
Referee
Syslová, Hana
Faculty / Institute
Hussite Theological Faculty
Discipline
Social Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Resilience, psychická odolnost, sociální zdroje, stresogenní situace, adolescence, CYRM dotazníkKeywords (English)
Resilience, psychological resistance, social resources, stressful situations, adolescence, CYRM questionnairePředložená práce se v teoretické části zabývá definicí resilience (psychické odolnosti), různým pojetím resilience s důrazem na sociální zdroje, adolescenty a jejich resiliencí. Ve výzkumném šetření byl použit validizovaný dotazník CYRM a otevřené otázky. Empirická část je zaměřena na verifikaci dvou hlavních hypotéz a zodpovězení tří otevřených otázek. V kvantitativní části první hypotéza zní: Ženy získávají více sociálních zdrojů než muži. U druhé hypotézy se verifikovalo, jestli studenti prvních ročníků získávají více sociálních zdrojů pro resilienci. V kvalitativní části se zjišťovalo, jaké strategie adolescenti preferují při řešení stresogenních situací, jaké jsou jejich hlavní stresogenní příčiny a na koho se obracejí v stresogenní situaci. Klíčová slova: Resilience, psychická odolnost, sociální zdroje, stresogenní situace, adolescence, CYRM dotazník.
The presented work deals in the theoretical part with the definition of resilience (psychological resistance), different concepts of resilience with an emphasis on social resources, adolescents and their resilience. A validated CYRM questionnaire and open-ended questions were used in the research investigation. The empirical part is focused on verifying two main hypotheses and answering three open questions. In the quantitative part, the first hypothesis is: Women acquire more social resources than men. For the second hypothesis, it was verified whether first-year students acquire more social resources for resilience. In the qualitative study, it was determined what strategies adolescents prefer when dealing with stressful situations, what are their main causes of stress and who they turn to for help if they are in a stressful situation. Key words: Resilience, psychological resistance, social resources, stressful situations, adolescence, CYRM questionnaire.