The Impact of News on Videogame Stock Market Prices and Volatility
Vliv zpráv na ceny a volatilitu akciového trhu videoherního průmyslu
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/186218Identifiers
Study Information System: 248546
Collections
- Kvalifikační práce [18291]
Author
Advisor
Referee
Kukačka, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics and Finance with specialisation in Financial Markets and Data Analysis
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
21. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Very good
Keywords (English)
News, Twitter sentiment, Video games, GARCH, VAR, returns, volatilityTato práce zkoumá vliv sentimentu na sociálních sítích a v novinových titulcích na ceny akcií, konkrétně porovnává společnosti z herního průmyslu s firmami z ostatních odvětví. Tweety obsahující klíčová slova odkazující na čtyři vybrané firmy z herního průmyslu a čtyři jiné firmy byly sbírány po dobu 5 měsíců, novinové titulky potom 3 měsíce. Tweety a zprávy pocházely od běžných uživatelů a medií, nikoliv pouze z finanční oblasti. Pro každou zkoumanou společnost, byla sbírána také denní data o cenách akcií za účelem výpočtu výnosů a volatilit. K analýze dat byl využit model vektorové autoregrese v kombinaci s Grangerovou kauzalitou. Studie neprokázala žádný významný rozdíl mezi herním a neherním sektorem. Polarita sentimentu významně neovlivňovala tržní ceny. Nicméně, když byl sentiment rozdělen na jednotlivé emoce, byla pozorována určitá signifikantnost, výsledky se ale lišily u jednotlivých firem, bez ohledu na jejich odvětví. Byl učiněn závěr, že při využití sentimentu pro předpovídání trhu je vhodné využít výhradně finanční média nebo určit konkrétní typ sentimentu, který ovlivňuje zvolené akcie. Klasifikace JEL G14, G17, C32, C58 Klíčová slova tweety, titulky zpráv, herní průmysl, analýza sentimentu, emoce, výnosy, volatilita Název práce Vliv zpráv na ceny a volatilitu akciového trhu...
The thesis investigates the impact of social media and news headline sentiment on stock prices, specifically comparing gaming firms to companies from other industries. Tweets and news headlines containing keywords referring to four selected gaming and four non-gaming companies were collected over 5 and 3 months, respectively. Both tweets and news collected came from the general users or media rather than focusing solely on financial ones. The data were aggregated into daily values. Daily stock price data were also collected for each examined company to derive returns and volatility. The data were analysed using a vector autoregression model in combination with Granger causality. The study found no significant differences between gaming and non-gaming sectors. The polarity of sentiment showed no effect on stock prices. However, when sentiment was divided into different emotions, some significance was observed, although the findings varied across individual firms regardless of their sectors. It was concluded that when using sentiment for market predictions, it is beneficial to either utilize specifically financial media or determine the specific type of sentiment that influences a particular stock. JEL Classification G14, G17, C32, C58 Keywords Tweets, News Headlines, Gaming Industry, Sentiment...