Role hudebních nástrojů v kultu starověkého Izraele
The role of musical instruments in the cult of ancient Israel
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/186487Identifikátory
SIS: 247232
Kolekce
- Kvalifikační práce [2254]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Větrovec, Pavel
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Teologické nauky
Katedra / ústav / klinika
Katedra biblických věd a starých jazyků
Datum obhajoby
5. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Tato diplomová práce se věnuje problematice biblických hudebních nástrojů. V první části uvádí čtenáře do hudební problematiky pravěku a starověkého Orientu. Hudba starého Předního východu byla vnímána především matematicky a v úzkém spojení s astronomií a náboženstvím. Ve druhé části se věnuje názvům biblických hudebních nástrojů a hudebním termínům. Hudební nástroje jsou v této práci zkoumány prakticky výhradně z hlediska religiozity, profécie, ustanovení kultu Mojžíšem, králem Davidem a Šalamounem v kontextu okolních kultur. Z hudebních instrumentů se pak zejména kinor a šófar stávají symbolem posvátného vztahu k Hospodinu a svobody Izraelského lidu, proto je těmto nástrojům věnováno více prostoru. Primárním zdrojem je Tanach, autorka používá původní hebrejské hudební termíny.
This thesis deals with the issue of musical instruments in the Bible. In the first part, it introduces the reader to the musical issues of prehistoric times and the ancient Orient. The music of the ancient Near East was perceived primarily by means of mathematics and in close connection with astronomy and religion. In the second part, it deals with the names of musical instruments and musical terms as they are mentioned in the Bible. Musical instruments are examined in this thesis practically exclusively from the point of view of religiosity, prophecy, establishment of the cult by Moses, Kings David and Solomon in the context of the surrounding cultures. The musical instruments, the kinnor and the shofar became a symbol of the sacred relationship to God and the freedom of the people of Israel, which is why more space is devoted to these instruments. The primary source is the Tanach, from which the author took the original Hebrew musical terms.