Typologie ženských postav v románu Úl
Typology of female characters in The Hive
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/186543Identifiers
Study Information System: 249697
Collections
- Kvalifikační práce [23729]
Author
Advisor
Referee
Kotuľáková, Lívia
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Hispanian Studies
Department
Institute of Romance Studies
Date of defense
13. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Camilo José Cela|postavy|chudoba|prostituce|společnost|španělský poválečný románKeywords (English)
Camilo José Cela|characters|poverty|prostitution|society|postwar Spanish novelCílem bakalářské práce je vytvoření typologie ženských postav románu Úl španělského autora Camila José Cely. Nejprve zde rozebíráme historický kontext postavení žen v poválečném (ekonomicky i morálně zdevastovaném) Španělsku, jež autor reflektuje, a tento kontext srovnáváme s osudy ženských postav v knize. Následně osudy ženských postav dáváme do souvislosti s příběhy jejich mužských protějšků a uvádíme, v čem jsou si podobné a v čem se naopak liší; zabýváme se také tím, na jaké typy charakteristik klade vypravěč důraz při popisu postav. Stěžejní částí práce je samotná typologie, v níž ženské postavy rozdělujeme do kategorií na základě jejich ekonomických podmínek a rodinného stavu; zaměřujeme se na bohaté a chudé ženy, na ženy v partnerském vztahu, vdané ženy a vdovy, přičemž chudé ženy jsou nejpočetnější skupinou.
The aim of this bachelor thesis is to create a typology of female characters in the novel The Hive written by the Spanish author Camilo José Cela. First, we discuss the historical context of the position of women in post-war (economically and morally devastated) Spain, which the author reflects, and compare this context with the stories of female characters in the book. Subsequently, we relate the stories of the female characters to those of their male counterparts and indicate how they are similar and how they differ; we also consider the types of characteristics the narrator emphasizes when describing the characters. The core part of the thesis is the typology itself, in which we divide the female characters into categories based on their economic conditions and family status; we focus on rich and poor women, women in partnership relations, married women and widows, while poor women are the largest group.