Iserův pojem implikovaného čtenáře a problematika literatury pro děti
Iser's concept of Implied Reader and Children's Literature
bachelor thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/186573/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/186573Identifiers
Study Information System: 254791
Collections
- Kvalifikační práce [23802]
Author
Advisor
Referee
Kubalík, Štěpán
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Aesthetics
Department
Department of Aestetics
Date of defense
14. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
implikovaný čtenář|čtenář|literatura pro děti|dětský čtenář|dětský implikovaný čtenář|Wolfgang Iser|Aidan Chambers|Jana Segi Lukavská|Karin Lesnik-ObersteinováKeywords (English)
implied reader|reader|children's literature|child reader|child implied reader|Wolfgang Iser|Aidan Chambers|Jana Segi Lukavská|Karin Lesnik-ObersteinBakalářská práce představí pojem implikovaného čtenáře, který v sedmdesátých letech zavedl a následně propracoval Wolfgang Iser. Ukáže, vůči jakým pojetím čtenáře se Iser vymezuje a jaké jsou přednosti jeho pojetí implikovaného čtenáře pro porozumění procesu četby literárního díla a pro uchopení samotného čtenáře. Na tomto základě se dále pokusí naznačit, zda a jak je pojem implikovaného čtenáře využitelný pro charakterizaci a porozumění problematice dětské literatury. Problematiku dětské literatury rozebere primárně v pojetí Jany Segi Lukavské, Karin Lesnik-Obersteinové a samotný koncept dětského implikovaného čtenáře v pojetí Aidana Chamberse. Klíčová slova implikovaný čtenář, čtenář, literatura pro děti, dětský čtenář, dětský implikovaný čtenář, Wolfgang Iser, Aidan Chambers, Jana Segi Lukavská, Karin Lesnik-Obersteinová
This bachelor's thesis introduces the concept of the so-called implied reader, which was introduced first by the literal theoretician Wolfgang Iser in the 1970s'. This thesis defines Iser's concept of the implied reader, for instance the advantages of the implied reader for understanding the process of reading, and furthering the understanding of readers themselves. In light of these elemental understandings, the thesis further indicates whether and how the concept of the implied reader can be used to characterise and understand children's literature. The matters in question of children's literature are mainly analysed in the style of Jana Segi Lukavská and Karin Lesnik-Obersteinová. The further evaluation of the child implied reader is based on the work of Aidan Chambers. Keywords implied reader, reader, children's literature, child reader, child implied reader, Wolfgang Iser, Aidan Chambers, Jana Segi Lukavská, Karin Lesnik-Oberstein
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Koncept implikovaného čtenáře v teorii Wolfganga Isera
Defence status: DEFENDEDBerková, Pavlína (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2016)Date of defense: 14. 9. 2016Bakalářská práce s názvem "Koncept implikovaného čtenáře v teorii Wolfganga Isera" si klade za cíl představit pojem implikovaný čtenář, jenž sehrál v teorii recepčního estetika Wolfganga Isera klíčovou roli. Práce se nejprve ... -
Telling and Showing in The Bluest Eye and To Kill a Mockingbird
Defence status: DEFENDEDFelcmanová, Martina (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015)Date of defense: 9. 9. 2015NÁZEV Telling and Showing in The Bluest Eye and To Kill a Mockingbird AUTOR Martina Felcmanová KATEDRA Katedra anglického jazyka a literatury VEDOUCÍ PRÁCE PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. ABSTRAKT Tato bakalářská práce se ... -
Poezie Vladimíra Holana jako čtenářský zážitek
Defence status: DEFENDEDFridrichová, Jaroslava (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012)Date of defense: 24. 5. 2012