Edukační projekty na poli orální historie
Educational projects in the field of oral history
bachelor thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/186609/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/186609Identifiers
Study Information System: 255873
Collections
- Kvalifikační práce [23802]
Author
Advisor
Referee
Najbert, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History
Department
Institute of Czech History
Date of defense
5. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
orální historie|projektové vzdělávání|paměťová studia|didaktika dějepisuKeywords (English)
oral history|project education|memory studies|history didacticsCílem bakalářské práce je analýza tří edukačních projektů, které jako svou hlavní metodu využívají metodu orální historie. Jedná se o projekty Příběhy našich sousedů organizace Post Bellum, Československo v paměti žen organizace Gender Studies a literární soutěž Zlatý diktafon, kterou vypisuje Česká asociace orální historie. Práce zasadí projekty do kontextu organizací a spolků, které je zaštiťují. Dále se zaměří na didaktickou teorii, způsob a mechanismy, které projekty využívají k výuce dějepisu. Závěrečná část práce se bude věnovat sebereflexi jednotlivých projektů pomocí rozhovorů s jejich vedoucími. Informace a podklady pro zpracování bakalářské práce budou čerpány ze studia odborné české, anglické a německé literatury a projektových metodik. Klíčová slova: orální historie, projektové vzdělávání, paměťová studia, didaktika dějepisu
The goal of the proposed thesis is the analysis of three educational projects, that use oral history as their main method. The projects are following: Příběhy našich sousedů by the organization Post Bellum, Československo v paměti žen by the organization Gender Atudies and literary competition Zlatý diktafon by Czech Oral History Association. The aim of this theses is to describe ptojects in context of the organizations and associations that organize and run them. Subsequently it will focus on didactics theory and the way in which projects are used for teaching history. The last part will be dedicated to selfreflection of the projects by using interviews with their leaders. Information used for this theses will be drawn from studying czech, german and english academic literature and project documents and methodologies. Key words: Oral history, project education, memory studies, history didactics