Opakovaně vykročit za poznáním - epistemologie Mikuláše Kusánského
To step out repeatedly in search of knowledge - epistemology of Nicholas of Cusa
bachelor thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/186610/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/186610Identifiers
Study Information System: 256378
Collections
- Kvalifikační práce [23802]
Author
Advisor
Referee
Němec, Václav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Philosophy
Department
Institute of Philosophy and Religious Studies
Date of defense
12. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Kusánus|Mikuláš Kusánský|poznání|nevědomost|měřítko|víra|intelekt|rozum|smysl|kognitivní mohutnost|konzistence|epistemologie|theologie|mystické spojeníKeywords (English)
Cusanus|Nicholas of Cusa|knowing|ignorance|measure|faith|intellect|reason|sense|cognitive capacities|consistency|epistemology|theology|mystical unionCílem bakalářské práce je prověřit konzistenci gnoseologických úvah Mikuláše Kusánského ve spisu De docta ignorantia. Na základě dobové kritiky Johannese Wencka z Herrenbergu otevřeme některé zdánlivé nedostatky textu, na něž za pomoci Mikulášových textů z prvního období tvorby odpovíme. Ukážeme vztah metody vědění o nevědění k možnosti poznávání a rekonstruujeme hierarchii kognitivních mohutností, které nám k poznávání slouží. Pomocí takové rekonstrukce rozvedeme polemiku mezi Wenckem a Kusánským, přičemž se ukáže povaha konzistence Mikulášova gnoseologického myšlení.
The aim of the bachelor thesis is to examine of the consistency gnoseological thought of Nicholas of Cusa in De docta ignorantia. On the basis of a contemporary critique by Johannes Wenck of Herrenberg, we will open up some seeming shortcomings of the text, which we shall answer with the help of Nicholas' texts from the first period of his work. We will show the relation of the method of scientific ignorance to the possibility of knowing and will reconstruct the hierarchy of cognitive capacities that serve us in our search for knowledge. Using such a reconstruction, we will elaborate the polemic between Wenck and Nicholas, showing the consistency or inconsistency of Nicholas gnoseological thinking.