Prostorová sémantika v pozdním básnickém díle Bohuslava Reynka
Semantics of space in the late poetic work of Bohuslav Reynek
bakalářská práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/186626/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/186626Identifikátory
SIS: 254503
Kolekce
- Kvalifikační práce [23802]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Wiendl, Jan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Český jazyk a literatura se sdruženým studiem Germánská a severoevropská studia se specializací Skandinavistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav české literatury a komparatistiky
Datum obhajoby
5. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Petrkov|Bohuslav Reynek|poetika prostoru|mikrokosmos|topoanalýzaKlíčová slova (anglicky)
Petrkov|Bohuslav Reynek|poetics of space|microcosm|topoanalysisBakalářská práce se zabývá poetikou a konstrukcí mikrosvěta kolem domu v Petrkově v pozdní poezii Bohuslava Reynka, konkrétně ve třech posledních básnických sbírkách Sníh na zápraží, Mráz v okně a Odlet vlaštovek. Práce nejprve nastiňuje pozadí petrkovského domu č. 13, a to jak z hlediska Reynkovy osobní historie a z ní plynoucího sepětí s domem, tak z hlediska politicko-společenských událostí, které se domu a básníka dotýkaly. Dále je pozornost zaměřena na literárněvědné postupy při reflexi poetiky míst, zejména na topoanalýzu vycházející z Poetiky prostoru Gastona Bachelarda, které práce propojuje s poznatky o Petrkově. Jádrem práce jsou rozbory básní a vytvoření typologie motivů, ze kterých je venkovský mikrokosmos konstruován. V analýze se práce soustředí na konstelaci vnitřního prostoru ve vztahu k vnějšímu světu, který v Reynkově díle 50. let získává podobu nepřátelsky a antihumánně naladěného prostoru. KLÍČOVÁ SLOVA Petrkov, Bohuslav Reynek, poetika prostoru, mikrokosmos, topoanalýza.
The bachelor's thesis deals with the poetics and construction of the microworld around the house in Petrkov in the late poetry of Bohuslav Reynek, specifically in his three last collections of poetry, Sníh na zápraží, Mráz v okně and Odlet vlaštovek. Firstly, the thesis outlines the background of the house no. 13 in Petrkov, both in terms of Reynek's personal history and the resulting connection with the house, and in terms of the political and social events that affected both the house and the poet. Furthermore, we focus on literary-scientific methods of reflecting on the poetics of places, in particular topoanalysis based on Gaston Bachelard's Poetics of Space, which the thesis links with findings on Petrkov. At the core of the thesis are analyses of the poems and the creation of a typology of motifs from which the rural microcosm is constructed. In the analysis, the thesis focuses on the constellation of inner space in relation to the outside world, which in Reynek's work of the 1950s takes the form of a hostile and anti-human space. KEY WORDS Petrkov, Bohuslav Reynek, poetics of space, microcosm, topoanalysis.