Příchod Syna člověka ve světle Matoušovy eschatologické řeči (Mt 24-25)
The coming of the Son of Man in the light of Matthew's Eschatological sermon (Matth 24-25)
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/186781Identifiers
Study Information System: 246016
Collections
- Kvalifikační práce [2255]
Author
Advisor
Referee
Matějec, Tomáš
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
Catholic Theology
Department
Department of Biblical Sciences and ancient languages
Date of defense
12. 6. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Syn člověka, příchod Syna člověka, řeč, eschatologieKeywords (English)
Son of Man, the coming of the Son of Man, speech, eschatologyDiplomová práce Příchod Syna člověka ve světle Matoušovy eschatologické řeči (Mt 24-25) se skládá celkem ze tří kapitol. První kapitola obsahuje synoptické srovnání Ježíšovy eschatologické řeči v Matoušově evangeliu s eschatologickými řečmi u ostatních synoptických autorů. Druhá kapitola pak obsahuje exegezi celé Matoušovy eschatologické řeči (Mt 24-25), při které se pracuje s různými komentáři k těmto kapitolám Matoušova evangelia. Poslední třetí kapitola navazuje na některé poznatky z předchozí kapitoly a zabývá se přímo ústředním tématem této práce, kterým je téma příchodu Syna člověka. Po krátkém pojednání o christologickém titulu Syn člověka odbočuje tato kapitola tematicky také do oblasti mariologie. Avšak toto odbočení není umělým vložením postavy Panny Marie do tématu příchodu Syna člověka, protože ono vyplývá ze samotného textu této práce, a z myšlenkových postupů, které jsou v ní obsaženy.
The diploma thesis The coming of the Son of Man in the light of Matthew's Eschatological sermon (Matth 24-25) is composed of three chapters. The first chapter contains a synoptic comparison Jesus eschatological speeches in Matthew's Gospel with the eschatological speeches of other Synoptic authors. The second chapter contains an exegis of the whole of Matthew's eschatological speech (Mt 24-25), working with various commentaries on these chapters of Matthew's Gospel. The last third chapter builds on some of the findings of the previous chapter and deals directly with the central theme of this work, which is the coming of the Son of Man. After a short discussion of the christological title Son of man, this chapter digresses thematically to the area of mariology. But this digression is not an artificial insertion of the figure of the Virgin Mary into the theme of the coming of the Son of Man, because it arises from the text of the work itself, and from the thought processes contained in it.