Freskařské dílo Lukáše Vávry v jižních Čechách
Fresco painting of Lukáš Vávra in Southern Bohemia
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/186783Identifiers
Study Information System: 239154
Collections
- Kvalifikační práce [2233]
Author
Advisor
Referee
Vymazalová, Marie
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
History of Christian Arts
Department
Institute of Christian Art History
Date of defense
20. 6. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
freska, pozdní barok, Vyšší Brod, Zlatá Koruna, klášter, cisterciáci, Jižní ČechyKeywords (English)
fresco, late baroque, Vyšší Brod, Zlatá Koruna, monastery, Cistercians, South BohemiaDiplomová práce je věnována dílu pozdně barokního freskaře, malíře a vyšebrodského cisterciáka Lukáše Vávry. Jeho umělecké vystoupení dosud nebylo ve svém celku zdokumentováno a uměleckohistoricky zpracováno, tato práce je prvním počinem v tomto směru. Vychází z údajů čerpaných hlavně z Historického archivu vyšebrodského kláštera, ale i z jiných archivních pramenů. Do tohoto rámce jsou vsazena Vávrova díla, především fresky v klášterech Vyšší Brod a Zlatá Koruna, ale i dochované závěsné obrazy. Za pomoci příslušné odborné literatury je pak Vávrovo umělecké snažení vřazeno do kulturně historického kontextu jižních Čech, především do oblasti schwarzenberských jihočeských dominií a do prostředí jihočeských cisterciáckých klášterů Vyšší Brod a Zlatá Koruna.
Fresco works by Lukáš Vávra in South Bohemia This diploma thesis is devoted to the work of the late Baroque fresco painter, and Vyšší Brod Cistercian, Lukáš Vávra. His artistic legacy has not yet been documented in its entirety, nor has it been examined historically. This thesis is the first effort in this direction. It is based on data drawn mainly from the Historical Archive of the Vyšší Brod Monastery, as well as from other archival sources. Vávra's works are included in this discussion, especially the frescoes in the monasteries of Vyšší Brod and Zlatá Koruna, as well as framed paintings that have been preserved. With the help of relevant respected sources, Vávra's artistic endeavors are then placed in the cultural and historical context of Southern Bohemia. This relates primarily to the Schwarzenberg Dominions in South Bohemia as well as the environment of the South Bohemian Cistercian monasteries in Vyšší Brod and in Zlatá Koruna.