Sociální začleňování ukrajinských žáků do škol a života v České republice
Social integration of Ukrainian pupils at schools and social life in the Ctech Republic
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/186908Identifikátory
SIS: 256291
Kolekce
- Kvalifikační práce [1516]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Matochová, Alžběta
Fakulta / součást
Evangelická teologická fakulta
Obor
Sociální a pastorační práce
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální práce
Datum obhajoby
12. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Sociální začleňování, migrace, škola,rodinaKlíčová slova (anglicky)
social integration, migration, school,familyCílem bakalářské práce je zmapovat problematiku sociálního začleňování ukrajinských žáků do základních škol a života v České republice. Práce obsahuje teoretickou a praktickou část. V teoretické části je problematika začleňování ukrajinských žáků zasazena do širších kontextů - jsou vymezeny základní pojmy a platná legislativa. Dále analyzuje příčiny a důsledky sociálního znevýhodnění ukrajinských žáků, které mají kořeny v postavení jejich rodin v České republice, a postoje škol a školského systému k této problematice. Obsahem praktické části je kazuistika. Na případech tří ukrajinských žáků a jejich dvou rodin jsou nastíněny hlavní problémy se začleňováním těchto žáků i rodin včetně metod, postupů a podpůrných opatření v tomto náročném a dlouhodobém procesu. Klíčová slova Ukrajina - uprchlíci - žáci - integrace - škola - podpora
The aim of the bachelor thesis is to map the issue of social inclusion of Ukrainian pupils into primary schools and life in the Czech Republic. The thesis includes a theoretical and practical part. In the theoretical part, the issue of inclusion of Ukrainian pupils is set in a broader context, i.e. basic concepts and applicable legislation are defined here. It also analyses the causes of consequences of the social disadvantage of Ukrainian pupils which are rooted in the status of their families in the Czech Republic. The attitude of schools and the school system towards this issue is analysed, too. The content of the practical part is a case study. The cases of three Ukrainian pupils and their two families are used to outline the main problems of inclusion of these pupils and families, including methods, procedures and support measures in this difficult and long-term process. Keywords Ukraine - refugees - pupils - integration - school - support