Nároky na výuku cizích jazyků u dospělých
Demands of adults learning a foreign languages
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/18729Identifiers
Study Information System: 69459
Collections
- Kvalifikační práce [23779]
Author
Advisor
Referee
Pivoňková, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
18. 2. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Tématem této bakalářské práce je aktuální potřeba doplnit jazykové znalosti dospělých. Cílem této práce se stalo zmapování tohoto problému a možností jeho řešení. V první kapitole jsou popsány důvody, které ke zvýšené potřebě v současnosti vedou a dále národní i mezinárodní dokumenty a opatření, která se zabývají řešením tohoto problému. Druhá kapitola je zaměřena na popis fyziologických změn u studujících dospělých, ke kterým dochází v průběhu stárnutí a motivace ke studiu. Obecné zásady pro efektivní výuku a popis vybraných didaktických metod jsou pak součástí třetí kapitoly. Další čtvrtá kapitola je speciálně věnována dospělým se specifickými poruchami učení, neboť jejich počet narůstá a s tím i aktuální potřeba řešit i tento problém. Pátá kapitola je shrnutím nejčastějších důvodů neúspěchů studia cizích jazyků jak ze strany studujícího, tak i organizátora výuky. Závěrem celé práce je zjištění, že chybí především dostatečná osvěta dospělých a cílená nabídka studia cizích jazyků pro tuto věkovou skupinu obyvatelstva, která se často domnívá, že v dospělosti se již znovu začít učit nelze. Další problém je pak v kvalitě lektorů jazykových kurzů. Ideální lektor by měl být nejen dostatečně pedagogicky vzdělán, ale měl by mít i takové osobnostní kvality, aby se stal pro studující dospělé důvěryhodným rádcem a...
The theme of this baccalaureate work is the current need to supplement adult knowledge of foreign languages. The goal of the work is to survey this problem and its possible solutions. The first chapter describes the reasons for this increased need, examines national and international documents and steps which have been taken to solve this problem. The second chapter describes the physiological changes of adult learners during the process of ageing and their motivation for studying. The general rules and description of specific didactic methods occupy the third chapter. The fourth chapter is dedicated to adults with special learning needs. Their number is increasing as is the real need for solving their problems. The fifth chapter is a summary of the most common reasons for the failure of language studying from both the point of view of the student and the study organizer. This work concludes that there is a lack of understanding about adult education due to a widespread belief that adults are not capable of studying and that more information should be made available. Another problem is with the quality of language teachers. The ideal teacher should have sufficient pedagogic education as well as good personal qualities to be a trusted adult adviser and guide during study. He should also motivate adult...