Vývoj školy v Louňovicích pod Blaníkem v historicko regionálním kontextu
Development of the school in the Louňovice pod Blaníkem in historical and regional context
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/187631Identifiers
Study Information System: 212494
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Stará, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 1. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Historický vývoj, základní vzdělání, primární dokumenty (kroniky, pamětní knihy, dokumentace školy, dobové materiály), Louňovice pod Blaníkem, regionální dějinyKeywords (English)
Historical development, basic education, primary documents (chronicles, memorial books, school documentation, periodicals), Louňovice pod Blaníkem and regional historyDiplomová práce "Vývoj školy v Louňovicích pod Blaníkem v historicko-regionálním kontextu" si klade za cíl zmapovat vznik a vývoj školy v Louňovicích pod Blaníkem na pozadí regionu, vývoje a charakteristiky obce v jejím vlastním historickém kontextu. Samozřejmostí je i politicko-školský kontext ve vztahu ke školských zákonům zpracovávaného období. Metody použité v této práci jsou analýza pramenu, induktivní a deduktivní metoda a projektová metoda. V historické části je popsán regionální, historický a hospodářský vývoj obce. Vznik a vývoj školy v průběhu dějin. Praktická část je zaměřena na ukázku projektové výuky ve třetím ročníku. Cílem je přiblížit žákům historii školy a městyse, prožitkem zpracovat nabyté informace. Výsledkem práce je souhrn historického vývoje městyse a školy v Louňovicích pod Blaníkem a realizace projektu Škola dříve a dnes. KLÍČOVÁ SLOVA Historický vývoj, základní vzdělávání, kroniky, pamětní knihy, dokumentace školy, Louňovice pod Blaníkem, regionální dějiny.
The thesis "Development of the School in Louňovice pod Blaníkem in Historical-Regional Context" aims to map the emergence and evolution of the school in Louňovice pod Blaníkem against the backdrop of the region, examining the development and characteristics of the municipality within its own historical context. The political and educational context in relation to the educational laws of the studied period is also considered. The methods employed in this thesis include source analysis, inductive and deductive methods, and the project method. The historical section describes the regional, historical, and economic development of the municipality, as well as the establishment and evolution of the school throughout history.The practical part focuses on a demonstration of project-based teaching in the third year. The aim is to bring students closer to the history of the school and the township, allowing them to process acquired information through experiential learning. The outcome of the thesis is a summary of the historical development of the township and school in Louňovice pod Blaníkem, along with the implementation of the project "School: Past and Present." KEYWORDS Historical development, primary education, chronicles, memorial books, school documentation, Louňovice pod Blaníkem, regional history.