Vývoj porozumění rovnosti u žáků 2. a 3. ročníku
Development of understanding of equality of 2nd and 3rd grade pupils.
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/187632/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/187632Identifiers
Study Information System: 254711
Collections
- Kvalifikační práce [19336]
Author
Advisor
Referee
Kvaszová, Milena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 1. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
diagnostika, rovnost, kalkulativní úloha, žákova chyba, reedukační postup, porozuměníKeywords (English)
diagnostics, equality, calculative task, pupil's mistake, re-education procedure, understandingTématem práce je vývoj porozumění rovnosti u žáků 2. a 3. ročníku základních škol. Náplň práce vychází z výzkumu v rámci projektu Učitelské porozumění příčinám školní neúspěšnosti a efektivita pedagogických intervencí, kterého se účastnilo více než 600 žáků. Pomocí výsledků zmíněného výzkumu provedu analýzu nejčastějších chyb a příčin, z nichž se mohly chyby vyvinout. Díky výsledkům ze dvou didaktických testů z matematiky ve dvou na sebe navazujících letech u stejných žáků mohu pozorovat, kam se vnímání rovnosti během jednoho roku posunulo. Mým dalším cílem bude zjistit pomocí rozborů učebnic a vyslovení hypotézy ohledně používaných matematických zápisů, zda mé domněnky o důvodech chybných řešení jsou správné. Na základě výsledků výzkumu vzniká dojem, že podstatný vliv na porozumění rovnosti má volba učebnic, podle kterých se žáci učí. Pro ověření této hypotézy provedu podrobnou analýzu učebnic všech nakladatelství, podle nichž probíhá výuka ve zkoumaných třídách. Proběhne mapování situací, v nichž se žáci setkávají s rovnicemi a dalšími úlohami, které podporují porozumění rovnosti. Druhá hypotéza se zabývá řetězením početních operací v běžných výpočtech a ověřuje, jak tato metoda zápisu ovlivňuje vnímání rovnosti. Pro její ověření využiji složenou slovní úlohu, kterou zadám žákům a následně se...
The topic of the thesis is the development of understanding of equality in pupils of the 2nd and 3rd year of primary schools. The thesis is based on research conducted within the project Teachers' Understanding of the Causes of School Failure and the Effectiveness of Educational Interventions, in which more than 600 pupils participated. Using the results of the aforementioned research, I will analyse the most common errors and the causes from which the errors may have developed. Thanks to the results from two didactic tests in mathematics in two consecutive years with the same pupils, I can observe where the perception of equality has shifted in one year. My next goal will be to find out, by analyzing textbooks and hypothesizing about the mathematical notations used, whether my conjectures about the reasons for the incorrect solutions are correct. Based on the results of the research, it seems that the choice of textbooks that students use to learn from has a significant impact on their understanding of equality. In order to test this hypothesis, I will conduct a detailed analysis of the textbooks of all publishers used for teaching in the researched classes. A mapping will be carried out of situations in which pupils encounter equations and other tasks that promote understanding of equality. The...