Úroveň datové gramotnosti žáků základních škol v kontextu environmentální výchovy
The Level of Lower Secondary School Students Data Literacy in the Context of Environmental Education
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/187720Identifiers
Study Information System: 208405
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Nejedlý, Adam
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 1. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Data, datová gramotnost, environmentální gramotnost, informace, přírodopis, přírodověda, žákKeywords (English)
Data, Data Literacy, Environmental Literacy, Information, Natural History, Natural Science, PupilDiplomová práce je zaměřena na datovou gramotnost a její aplikaci v oblasti environmentální a přírodovědné gramotnosti. Cílem této diplomové práce bylo zmapovat datovou gramotnost v oblasti environmentální výchovy u žáků druhého stupně základní školy. Tento cíl práce byl naplňován prostřednictvím testu, jehož obsahem byla datová analýza, třídění a porovnávání dat a rozhodování na základě předložených dat v kontextu environmentální situace v rámci čtyř úloh v oblasti environmentálního vzdělávání. Bylo zjištěno, že průměrně 68 % žáků dokáže z přiložených map, grafů a tabulek vyčíst správné údaje, 59 % žáků dokáže jednotlivá data mezi sebou správně porovnávat a 60 % žáků dokáže předložená data využívat pro rozhodování v kontextu environmentální situace. KLÍČOVÁ SLOVA Data, datová gramotnost, environmentální gramotnost, informace, přírodopis, přírodověda, žák.
This thesis focuses on data literacy and its application in the field of environmental and science literacy. The aim of this thesis was to map data literacy in environmental education among second grade elementary school students. This aim of the thesis was fulfilled through a test that involved data analysis, sorting and comparing data, and making decisions based on the data presented in the context of an environmental situation within four environmental education tasks. It was found that, on average, 68% of the pupils were able to extract the correct data from the attached maps, graphs and tables, 59% of the pupils were able to compare the data correctly with each other and 60% of the pupils were able to use the data presented to make decisions in the context of the environmental situation. KEYWORDS Data, Data Literacy, Environmental Literacy, Information, Natural History, Natural Science, Pupil.