Návrhy na praktická cvičení ze zoologie s využitím prvoků a bezobratlých ze sladkovovních akvárií
Proposals of Practical Excercises in Zoology Based on Protists and Invertebrates from Freshwater Aquaria
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/187721Identifiers
Study Information System: 158659
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Říhová, Dagmar
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Biology
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 1. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
prvoci, bezobratlí, zoologie, akvárium, praktická cvičení, badatelsky orientovaná výuka, didaktikaKeywords (English)
protozoa, invertebrates, zoology, aquarium, practical exercises, inquiry based science education, didacticsTato diplomová práce se zabývá návrhy na praktická cvičení s využitím sladkovodních akvárií ve výuce pro základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií, které se zaměřují na prvoky a bezobratlé živočichy. Hlavním cílem práce jsou návrhy na praktická cvičení vedených s využitím prvků badatelsky orientovaného vyučování (Inquiry based science education). Pomocí určovacích karet prvoků a mikroskopických bezobratlých živočichů mohou žáci poznávat tyto organismy během laboratorních cvičení s mikroskopy. Celkem je představeno čtrnáct karet se zástupci prvoků, bezobratlých, řas a sinic typických pro sladkovodní akvária. Určovací karty obsahují základní popis, také postup, co mají žáci u daného organismu pozorovat a zakreslit. Jsou doplněny o fotografii, perokresbu a QR kódem, který odkazuje na video z pozorování daného zástupce pod mikroskopem. Dalším návrhem je projek tzaměřený na potravní řetězce organismů stojatých vod. Obsahem této práce je také pracovní list zaměřený na samostatnou laboratorní práci žáků, která je zaměřena na kvalitativní analýzu vody v akváriu s použitím laboratorní techniky Pasco. Přínosem této práce je vlastní zkušenost se založením školního sladkovodního akvária. Proces založení akvária a jeho zkoumání popisuji v této práci. Byla také zkoumána sukcese mikrorganismů v akváriu...
This thesis deals with proposals for practical exercises using freshwater aquaria in teaching elementary schools and junior high schools that focus on protozoa and invertebrates. The main aim of the thesis is to propose practical exercises using elements of inquiry-based science education. Using identification cards of protozoa and microscopic invertebrates, pupils can learn about these organisms during laboratory exercises with microscopes. A total of fourteen cards with representatives of protozoa, invertebrates, algae and cyanobacteria typical of freshwater aquariums are presented. Each of the identification cards contains a basic description, as well as a procedure for the pupils to observe and draw the organism. They are accompanied by a photograph, a pen drawing and a QR code that links to a video of the observation of the representative under the microscope. Another proposal is a practical exercise focusing on the food chain of standing water. Also included is a worksheet focusing on independent laboratory work by students on water quality analysis using the Pasco laboratory technique. The contribution of this work is the actual experience of setting up a school freshwater aquarium. The process of setting up the aquarium and investigating it is described in this thesis. The succession of...