Srovnání úrovně koordinačních schopností zaměřených na rovnováhu u žáků pátých, sedmých a devátých tříd v Praze
Comparison of the level of balance-oriented coordination skills in fifth, seventh and ninth graders
bachelor thesis (NOT DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/187735Identifiers
Study Information System: 265673
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Dlouhý, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Mathematics Oriented at Education - Physical Education and Sport Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
15. 1. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
Koordinace, Iowa - Brace test, trénink rovnováhy, rozvoj, starší školní věkKeywords (English)
Coordination, Iowa - Brace test, balance training, development, older school ageTato bakalá ská práce zkoumá úrove koordina ních schopností u žák 5., 7. a 9. ro níku ZŠ, tedy ve vývojov velmi r znorodých obdobích. Teoretická ást se zam uje na vymezení koordina ních schopností a jejich d lení, dále porovnává období prepubescence a pubescence a p edstavuje testové baterie, které koordinaci prov ují. Výzkum byl provád n pomocí Iowa- Brace test, který byl použit pro ov ování úrovn obecn koordina ních schopností žák . V metodické ásti je popsán pr b h testování (v etn popisu p ípravy) jež probíhalo na dvou ZŠ v Praze v celkem devíti t ídách. U nam ených dat se potvrdil statisticky významný nár st koordina ních schopností mezi žáky 5. a 7. ro níku, zatímco mezi 7. a 9. ro níkem byl jejich nár st menší než 5 %. Tato zjišt ní jsou ve shod s teorií Prof. Karla M koty, CSc. (M kota a Novosad, 2005). Dále se projevily lepší koordina ní schopnosti u dívek než u chlapc , a to ve všech ro nících. Vyšších výsledk také dosahovali žáci v nující se individuálním sport m oproti žák m v nujícím se sport m kolektivním. KLÍ OVÁ SLOVA Koordinace, Iowa-Brace test, trénink rovnováhy, rozvoj, starší školní v k
This bachelor's thesis examines the level of coordination abilities of pupils in the 5th, 7th and 9th grades of elementary school, i.e. in developmentally very diverse periods. The theoretical part focuses on the definition of coordination abilities and their division, further compares the period of prepubescence and puberty and presents test batteries that check coordination. The research was carried out using the Iowa-Brace test, which was used to verify the level of general coordination abilities of pupils. The methodological part describes the course of the testing (including a description of the preparation) that took place in two elementary schools in Prague in a total of nine classes. The measured data confirmed a statistically significant increase in coordination skills between 5th and 7th grade students, while between 7th and 9th grade their increase was less than 5%. These findings are in agreement with the theory of Prof. Karel M kota, CSc. (M kota and Novosad, 2005). Furthermore, girls showed better coordination skills than boys in all grades. Pupils engaged in individual sports also achieved higher results compared to pupils engaged in team sports. KEYWORDS Coordination, Iowa - Brace test, balance training, development, older school age