Zkušenosti vícejazyčných rodin se speciálně-pedagogickou péči
Experiencies of plurilinguistic families with educational counselling
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/187748/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/187748Identifiers
Study Information System: 265734
Collections
- Kvalifikační práce [19336]
Author
Advisor
Referee
Bartoňová, Miroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
15. 1. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
vícejazyčné děti, děti s OMJ, rodina, speciálně pedagogická péče, spolupráce s rodiči, podporaKeywords (English)
Plurilingual children, children with Czech as additional language, family, educational counselling, cooperation with parents, supportTato práce si klade za cíl pojmenovat specifika vícejazyčných rodin s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami a přiblížit jejich zkušeností v oblasti speciálně pedagogické péče v ČR. Praktické části (5) v kvalitativním duchu, jež je věnována jednotlivým kazuistikám, rozhovorům s rodiči a diskusi, předchází teoretické pojednání. Jeho cílem je (1) v základních obrysech představit problematiku osvojování jazyka dítětem a seznámit čtenáře s pojmy vícejazyčnost, posléze vícejazyčný, cizinec a dítě s odlišným mateřským jazykem tak, jak jej chápe český vzdělávací systém, pakliže jich užívá. Dále nelze opomenout (2) vymezení rodiny v sociologickém kontextu s následným vhledem do rodin vícejazyčných a organizací, které se věnují jejich podpoře. Třetí kapitola krátce osvětlí (3) příznačnost Libereckého kraje, ve kterém byl výzkum proveden. Teoretickou část pak uzavírá kapitola (4) věnující se speciálně pedagogické péči vícejazyčných dětí na území Libereckého kraje. KLÍČOVÁ SLOVA vícejazyčné děti, děti s OMJ, rodina, speciálně pedagogická péče, spolupráce s rodiči, podpora
This work aims to identify the specifics of plurilingual families with children with special educational needs and to provide insight into their experiences in the field of special education - educational counselling in the Czech Republic. The practical part (5), conducted in a qualitative manner and devoted to individual case studies, interviews with parents, and discussions, is preceded by a theoretical part. Its goals are (1) to outline the issues of language acquisition in children and introduce the reader to the concepts of multilingualism, subsequently multilingual, foreigner, and a child with Czech as additional language as understood by the Czech educational system if it employs these terms. Furthermore, it is essential to address (2) the definition of family in a sociological context with subsequent insights into plurilingual families and organizations that focus on supporting them. The third chapter briefly shed light on (3) the characteristics of the Liberec Region, where the research was conducted. The theoretical part concludes with a chapter (4) addressing special education for plurilingual children in the Liberec Region. KEYWORDS Plurilingual children, children with Czech as additional language, family, educational counselling, cooperation with parents, support