Etruské helenistické skalné hrobky so zdobenými fasádami
Etruscan Hellenistic rock-cut tombs with decorated façades
Etruské helenistické skalní hrobky se zdobenými fasádami
dizertační práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/187862/thumbnail.png?sequence=10&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/187862Identifikátory
SIS: 168938
Kolekce
- Kvalifikační práce [23779]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bažant, Jan
Nováková, Lucia
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Klasická archeologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro klasickou archeologii
Datum obhajoby
19. 1. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Slovenština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Etruskové|architektura|hrobky|helénismusKlíčová slova (anglicky)
Etruscan|architecture|tombs|HellenismEtruským skalním hrobkám se zdobenými fasádami se věnuje poměrne málo, téměř výlučně italský archeologů stojí úzadí za inými etruskými hrobkami, které získali pozornost nástennými malbami, nebo hrobovou výbavou. helénistickém období mezi 2. půl. 4. stol. před n. l. a 1. půl. 2. stol. před n. l. vznikla na území ve vnitrozemí jižní Etrúrie, na nekropolách dvou etruských měst, Sovany a hrobek, které na fasádach vysekaných do skalního podloží propracovaně imitují prvky reálné ené figurálními reliéfy. Už od objěvení těchto hrobek v 19. století se badatelé pozastavovali nad jejich podobností s architekturou řeckých chrámů a architektonických slohů, s hrobkami makedonských vládců, skalními urie, hlavně ve východním Středomoří. Debata o cizích vlyvech hledání analogií je stále živé, a pokračuje i současnosti s novými Cílem práce je přispět do této cizích uměleckých vlivech na architekturu výzdobu těchto etruských hrobek pokusit se zodpovědet tyto hlavní otázky - čerpali tvůrci fasád z místní tradice a pokud ano, v čem se nechali inspirovat jinými kulturami? Tohto cíle se pokusím dosáhnout vlastním podrobným přezkoumáním jednotlivých výzdobných motivů, jakož i celkové formy fasád a hledáním relevantních analogií v rámci archeologie starověké Etrurie, zbytku Itálie a zejména území Magna východního Středomoří....
cut tombs with decorated façades are studied by relatively few, almost cities, Sovana and Norchia, whose façades, all cut into the bedrock, elaborately imitate - to what extent did the creators of the façades draw from local overall form of façades and the search for relevant analogies within e façade imitating elements of On their façades, I - kliné, called "Rankengöttin", scenes from Greek myths, included the imitation of architecture in the overall form of the façade. kliné called "Rankengöttin", frieze with equipment and weapons, frieze with koiné the overall form of the façades, which imitate elements of real architecture. Etruscan rock tombs with decorated façades were no cut tombs, façades, architecture, iconography,