Badatelské dovednosti žáků na 2. stupni základní školy
Student's inquiry skills at lower secondary school
rigorous thesis (RECOGNIZED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/187867Identifiers
Study Information System: 245902
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Biology
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Keywords (Czech)
vědecké myšlení, badatelsky orientovaná výuka, 2. stupeň základní školy, přírodovědná gramotnost, badatelsky orientované úlohy, badatelsky orientované dovednostiKeywords (English)
scientific thinking, inquiry based science education, lower secondary school, scientific literacy, research-oriented tasks, inquiry sklillsVědecké myšlení je podstatnou dovedností pro plnohodnotné uplatnění ve společnosti spojené se zodpovědným rozhodováním člověka. K jeho komplexnosti přispívá i rozvoj badatelských dovedností a znalostí. Pro možnost jejich systematického rozvíjení je potřeba mapovat současný stav u žáků na základních školách. Cílem práce bylo zjistit, jaké jsou badatelské dovednosti těchto žáků v oblasti správně formulovat výzkumnou otázku na základě charakterizovaného problému a po řešení formulovat odpověď na stanovenou výzkumnou otázku. K tomuto účelu byly využity čtyři badatelsky orientované úlohy, které řešilo 58 žáků ze sedmého ročníku základní školy. Bylo zjištěno, že více než polovina žáků není schopna správně formulovat výzkumnou otázku a více než jedna třetina žáků nedokáže formulovat správně odpověď na stanovenou výzkumnou otázku.
Scientific thinking is an essential skill for full application in society associated with responsible human decision-making. The development of research skills and knowledge also contributes to its complexity. For the possibility of their systematic development, it is necessary to map the current situation of students in primary schools. The aim of the work was to find out what are the research skills of these students in the field of correctly formulating a research question based on specific problem and after finding a solution to formulate an answer to a given research question. Four research-oriented tasks were used, which were solved by 58 students from the seventh grade of primary school. It was found that more than half of the students are not able to formulate the research question correctly and more than one third of the students are unable to formulate the answer to the given research question correctly.