Diplomacy-Based Strategy Game
Diplomatická strategická hra
bachelor thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/188276/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188276Identifiers
Study Information System: 246216
Collections
- Kvalifikační práce [11264]
Author
Advisor
Referee
Guba, Peter
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Computer Science with specialisation in Systems Programming
Department
Department of Theoretical Computer Science and Mathematical Logic
Date of defense
5. 2. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
strategická hra|diplomacie|multilaterální politika|multiplayer|diplomatické vítězstvíKeywords (English)
strategy game|diplomacy|multilateral politics|multiplayer|diplomatic victoryStrategické hry se proslavili nabídkou možností výběru pro hráče ze široké škály různých strategií s cílem dosažení vítězství. Herní princip většiny strate- gických her je založen na standardizovaných pilířích 4X (prozkoumat, rozšířit, využít zdroje, zničit protihráče), podobně jako u Civilization nebo Stellaris. Tyhle pilíře často však podporují dobyvatelské či agresívní způsoby k dosa- žení vítězství, čímž zřídka umožňují mírový přístup jako použitelnou strate- gii. V tomto projektu jsme měli za cíl vytvořit strategickou hru zaměřenou na interakce hráčů prostřednictvím diplomacie. Hlavním cílem bylo poskytnout svobodu podobnou hře Diplomacy, kde hráči mohou a musí se využívat mul- tilaterální politiky k dosažení vítězství. Jako důkaz konceptu jsme úspěšně vyvinuli prototyp hry pomocí Unreal Engine. Prototyp ukazuje hru založenou na diplomacii s multilaterální diplo- macií v jejím jádru. Hratelnost demonstruje proveditelnost diplomacie jako primární strategie k dosažení vítězství ve video hrách.
Strategy games are known for allowing players to choose from a vast array of different strategies that can be employed to achieve victory. The major- ity of these games revolve around the standardized pillars of 4X (Explore, Expand, Exploit, Exterminate) games such as Civilization or Stellaris. How- ever, these pillars often encourage conquest or aggressive means to achieve victory, thereby rendering a peaceful approach as a rarely viable strategy to pursue. In this project, our aim was to create a strategy game that focuses on player interaction through diplomacy. The main goal is to provide players with free- dom similar to Diplomacy, where players can and have to utilize multilateral politics in order to achieve victory. As a proof of concept, we have successfully developed a game prototype using Unreal Engine. The prototype showcases a diplomacy-based game with multilateral diplomacy at its core. The gameplay demonstrates the viability of diplomacy as the primary strategy for achieving victory in video games.