Binge-watching u českých konzumentů profesionálního videoobsahu
Binge-watching among Czech consumers of professional video content
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188350Identifiers
Study Information System: 222764
Collections
- Kvalifikační práce [23201]
Author
Advisor
Consultant
Fiala, Jakub
Referee
Sedláček, Jakub
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Information and Library Studies
Department
Institute of Information Studies and Librarianship
Date of defense
29. 1. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Binge-watching|video on demand|video na vyžádání|způsoby užívání médií|focus groupKeywords (English)
Binge-watching|video on demand|media usage patterns|focus groupTato diplomová práce se věnuje binge-watchingu, tedy sledování více epizod téhož pořadu naráz, mezi českými diváky. Cílem práce je popsat, jaké dopady na každodenní život toto chování má. Teoretická část práce konceptualizuje binge-watching s ohledem na historický vývoj diváckých preferencí a návyků s důrazem na roli technologického vývoje a inovací. Je zde charakterizován také způsob poskytování audiovizuálního obsahu, který vybízí k nepřerušovanému sledování, což jsou služby video on demand neboli video na vyžádání. Tato práce tak přináší teoretický rámec k této problematice, postavený na aktuálních studiích. V praktické části práce je představen kvalitativní výzkum, který byl proveden formou focus group, a jeho výsledky.
This thesis deals with the binge-watching, i.e. watching multiple episodes of the same program at once, among Czech viewers. The aim of the thesis is to describe the effects of this behavior on every day life. The theoretical part of the thesis conceptualizes binge-watching with regard to the historical development of viewer preferences and habits, emphasizing the role of technological development and innovations. Also characterized here is a way of providing audiovisual content that encourages uninterrupted viewing, which is video on demand services. This work thus provides a theoretical framework for this issue, presenting current studies. In the practical part of the thesis, qualitative research and its results are presented, conducted in the form of focus groups.