Frazeologie v učebnicích srbského jazyka pro základní školy
Phraseology in Serbian language textbooks for elementary schools
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188359Identifikátory
SIS: 258767
Kolekce
- Kvalifikační práce [23716]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jirásek, Karel
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Jihovýchodoevropská studia
Katedra / ústav / klinika
Ústav etnologie a středoevropských a balkánských studií
Datum obhajoby
29. 1. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
frazeologie|učebnice|základní škola|srbský jazykKlíčová slova (anglicky)
phraseology|textbooks|elementary school|Serbian languageNÁZEV: Frazeologie v učebnicích srbského jazyka pro základní školy AUTOR: Bc. Kristýna Avramovič KATEDRA: Ústav etnologie a středoevropských a balkánských studií VEDOUCÍ PRÁCE: Mgr. et Mgr. Helena Stranjik, Ph.D. ABSTRAKT: Děti a dospělí neuvažují stejně a dětské používání frazémů se v komunikaci liší od užívání u dospělých. Jestliže dítě používá frazémy a idiomy v řeči, ještě to nemusí znamenat, že rozumí jejich významu. Jedním z důležitých aspektů výuky frazeologie v hodinách jazyka je, že umožňuje dětem pochopit podstatu jazyka. Je to způsob, jak jim vštípit myšlenku, že jazyk je víc než jen kombinace slov a gramatiky. Učebnice pomáhají dětem poznat, že slova jsou spojena s kulturou a historií a že se prostřednictvím určitých frazémů mohou dozvědět mnoho o své kultuře. Diplomová práce zaměřená na výuku frazeologie na základních školách a jejich znalost u žáků bude složena ze dvou částí, teoretické a praktické. Po úvodní, teoretické části, v níž bude definován frazém a frazeologie (v návaznosti na bakalářskou práci autorky) a jejich místo ve školních programech srbského jazyka na základních školách v Srbsku bude podán přehled zkoumaných jevů na základě vybraných učebnic srbského jazyka pro základní školy. Praktická část práce představí dotazníkový výzkum,...
TITLE: Phraseology in Serbian language textbooks for elementary schools AUTHOR: Bc. Kristýna Avramovič DEPARTMENT: Institute of Ethnology and Central European and Balkan Studies SUPERVISOR: Mgr. et Mgr. Helena Stranjik, Ph.D. ABSTRACT: Children and adults do not think alike. The way children use idioms in communication differs from adults. If a child uses idioms in speech, it does not necessarily mean that he understands their meaning. One of the important aspects of phraseology in language classes is that it enables children to understand the essence of language. This is a way to give them the idea that language is more than just a combination of words and grammar. Textbooks help children learn that words are connected to culture and history. They can learn a lot about their culture through certain idioms. The thesis is focused on the teaching of phraseology in primary schools. Students' knowledge of idioms will be evaluated on both theoretical and practical level. In the introductory, theoretical part, idioms and phraseology will be defined (following the author's bachelor's thesis) alongside their role in Serbian language school programs in elementary schools in Serbia. Based on selected textbooks of Serbian language for elementary schools I will provide an overview of the investigated phenomena. The...