Geometrická zobrazení ve středoškolské matematice
Geometric transformations in secondary school mathematics
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188390Identifikátory
SIS: 234450
Kolekce
- Kvalifikační práce [11242]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hromadová, Jana
Fakulta / součást
Matematicko-fyzikální fakulta
Obor
Učitelství tělesné výchovy pro střední školy se sdruženým studiem Učitelství matematiky pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra didaktiky matematiky
Datum obhajoby
8. 2. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
geometrická zobrazení|rotace|posunutí|stejnolehlostKlíčová slova (anglicky)
geometric transformations|rotation|translation|homothetySoučasná vybavenost školských zařízení a cenová dostupnost mobilních zařízení umožňuje stále vyšší míru využití dynamických prostředí při výuce geometrie. Cílem práce je shrnutí používaných zdrojů pro výuku, jejich podrobné nastudování a s jejich pomocí sestavení elektronické učebnice a sbírky příkladů v dynamickém prostředí. Z dynamických prostředí je využita GeoGebra, která pro potřeby této publikace nabízí největší variabilitu. Elektronická publikace je určená pro studenty i jejich učitele. Elektronické učební podklady byly nezbytnou součástí českého školství při období povinné distanční výuky v letech 2020 a 2021. Součástí práce je krátké dotazníkové šetření, které si klade za cíl zjistit, jaké učebnice či sbírky jsou využívány, jaká zobrazení a kdy jsou na středních školách vyučovány a v jakém rozsahu. Výsledky ukazují, že mezi učiteli jsou stále oblíbenější konkrétní tištěné učebnice a sbírky a využití elektronických zdrojů není rozšířeno mezi všechny učitele. Klíčová slova: geometrická zobrazení, rotace, posunutí, stejnolehlost, GeoGebra
The current availability of computers and mobile devices in school facilities and the affordability of mobile devices for everyone provide for an increasing use of interactive geometry in the curriculum. The aim of this thesis is to summarize the printed and electronic resources used for teaching geometry, to study them in detail and to use them to build an electronic textbook and a collection of exercises in interactive geometry environment. GeoGebra is used among the interactive geometry environments, mainly because it offers the greatest variability for the purposes of this publication. The electronic publication can be used by both students and their teachers. Electronic publications were an essential part of the Czech education system during the period of compulsory distance education in years 2020 and 2021. The thesis includes a short questionnaire survey that aims to find out what textbooks or exercise collections are being used by teachers, what transformations are taught in secondary schools and to what extent. The results show that among teachers specific printed textbooks and collections are still more popular than interactive resources. Keywords: geometric transformations, rotation, translation, homothety, GeoGebra