Výuka objemů a povrchů oblých těles na střední škole s podporou webové aplikace
Teaching volumes and surfaces of round solids in high school with the support of a web application
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188426Identifiers
Study Information System: 258085
Collections
- Kvalifikační práce [11242]
Author
Advisor
Referee
Moravcová, Vlasta
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Teacher Education of Mathematics for Upper Secondary Schools with double curriculum study Teacher Education of French Language and Literature for Upper Secondary Schools
Department
Department of Mathematics Education
Date of defense
8. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
oblá tělesa|objem|povrch|výuka matematikyKeywords (English)
round solids|volume|surface|teaching mathematicsTato práce je zaměřená na objemy a povrchy těles, zejména na objemy a povrchy mno- hostěnů a oblých těles, které jsou součástí výuky geometrie (stereometrie) na středních školách. Webové stránky vytvořené v rámci práce mají sloužit jako podpůrný a doplň- kový materiál jak pro studenty, tak pro jejich pedagogy. Stránky zahrnují řadu fotografií, obrázkových ilustrací a interaktivní prvky usnadňující uživateli pochopení látky. Mezi interaktivní prvky řadíme applety vytvořené v programu dynamické geometrie jménem GeoGebra, hypertextové odkazy a krokovaná řešení úloh. Dále práce obsahuje množství řešených příkladů a závěrečný souhrnný test. 1
This thesis is focused on the volume and surface area of solids, particularly on the volume and surface area of polyhedra and round solids, which are part of the high school curriculum of geometry (stereometry). The purpose of website is to provide supporting and complementary material for students as well as for their teachers. The website con- tains several photographs, illustrations and interactive components that make it easier to understand the topics. Interactive elements include applets created in a dynamic geometry application called GeoGebra, hyperlinks, and step-by-step exercise solving. Furthermore, the thesis is supplemented by solved problems and a final summary test. 1