Rodičovské mediální strategie u dětí ve věku 6 - 9 let
Parental media strategies in children at age 6 - 9
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/188442/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188442Identifiers
Study Information System: 241520
Collections
- Kvalifikační práce [23802]
Author
Advisor
Referee
Titěra, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Information, media and book culture
Department
Institute of Information Studies and Librarianship
Date of defense
29. 1. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
aktivní mediace|média|mediální rodičovství|obrazovky|restriktivní mediace|rodičovská mediace|rodičovské strategieKeywords (English)
active mediation|media|media parenting|screens|restrictive mediation|parental mediation|parental strategiesCílem práce je nalezení možných rozdílů v rodičovských mediálních strategiích a rozdílů u používání jednotlivých médií u dětí ve věkové kategorii 6-9 let. Rozdíly jsou zkoumány na základě specifických charakteristik rodičů. Práce zkoumá možný vliv úrovně mediálních kompetencí rodičů a jejich sociodemografické charakteristiky na aplikované rodičovské mediální strategie. Na mediální kompetence rodičů práce pohlíží z jejich vlastního subjektivního pohledu. Výzkum dospěl k závěru, že rodičovské mediální strategie jsou vysoce individuální a variabilní, rodiče rozlišují své strategie s ohledem na různé typy digitálních zařízení, a to naznačuje, že rodiče nejen pasivně přijímají technologie, ale aktivně se snaží o vytvoření vhodného mediálního prostředí pro své děti.
The aim of this thesis is to identify possible differences in parental media strategies and differences in the use of various media among children aged 6-9 years. These differences are examined based on specific characteristics of the parents. The thesis investigates the potential influence of parents' level of media competencies and their sociodemographic characteristics on the applied parental media strategies. The thesis looks at the parents' media competencies from their own subjective perspective. The research concluded that parental media strategies are highly individual and variable, with parents differentiating their strategies according to different types of digital devices. This suggests that parents do not passively accept technologies, but actively strive to create a suitable media environment for their children.