Prevence syndromu vyhoření u učitelů základních škol
Prevention of Burnout Syndrome in Primary School Teachers
bachelor thesis (NOT DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/188465/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188465Identifiers
Study Information System: 261880
Collections
- Kvalifikační práce [23802]
Author
Advisor
Consultant
Baumgartner, František
Referee
Fonville, Alexandra
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
1. 2. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
vyhoření|stres|prevence|vzdělávací program|vyčerpání|pracovní kariéra|pracovní podmínky|učiteléKeywords (English)
burnout|stress|prevention|educational program|exhaustion|work career|working conditions|teachersCílem bakalářské práce je identifikovat možnosti prevence syndromu vyhoření u učitelů základních škol. Nejprve je vymezen syndrom vyhoření, jeho příčiny, stádia, projevy a důsledky. Poté je charakterizován syndrom vyhoření u učitelů základních škol. Postihnuta je profese učitele a nejčastější stresory a rizikové faktory, které tuto profesi ve vztahu k syndromu vyhoření ovlivňují. Pozornost je věnována problematice prevence syndromu vyhoření u učitelů základních škol, a to z hlediska technik prevence a preventivních vzdělávacích programů. Součástí práce je kvantitativní šetření, jehož cílem je zjistit míru rizika ohrožení syndromem vyhoření u učitelů základních škol. Respondenty šetření je sto dvacet šest učitelů působících na jedenácti základních školách ve Středočeském kraji.
The aim of the bachelor's thesis is to identify the possibilities of prevention of the occupational burnout among primary school teachers. The thesis provides definition of the occupational burnout, its causes, stages, manifestations, and consequences. Subsequently, it describes the occupational burnout among primary school teachers. This part introduces the teaching profession and the most common stressors and risk factors that affect this profession in relation to the occupational burnout. Next, attention is paid to the issue of prevention of the occupational burnout among primary school teachers in terms of prevention techniques and preventive educational programs. Part of the thesis is quantitative empirical research, the aim of which is to determine the level of risk of the occupational burnout among primary school teachers. The survey respondents of the are one hundred and twenty-six teachers who work in eleven primary schools in the Central Bohemia Region.