Konceptuální umění a jeho vztah k estetické hodnotě
Conceptual Art and its relationship to aesthetic value
bakalářská práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/188566/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188566Identifikátory
SIS: 251887
Kolekce
- Kvalifikační práce [23802]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Dadejík, Ondřej
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Estetika
Katedra / ústav / klinika
Katedra estetiky
Datum obhajoby
23. 1. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Konceptuální umění|estetická hodnota|dematerializace díla|Idea idea|zkušenostní vlastnosti|ontologie uměníKlíčová slova (anglicky)
Conceptual art|aesthetic value|dematerialization of the work|Idea idea|experiential qualities|ontology of artOtázka estetické hodnoty konceptuálního umění patří obzvláště pro svou různorodost a ontologickou neuchopitelnost danou dematerializací a absencí média, stejně tak jako častou proklamativní anti-estetičností, ke složitým problémům oblasti estetického zkoumání. Vlnu zájmu v roce 2009 vyvolala odborná studie Kdo se bojí konceptuálního umění od Petera Goldieho a Elisabeth Schellekens. Autoři se jako první pokusili o ucelenou filosoficko- estetickou analýzu konceptuálního umění, v rámci které předložili také svou vlastní odvážnou hypotézu o podstatě tohoto fenoménu. Jejich pojem Idea idea, ve kterém se pokusili nalézt svorník veškerého konceptuálního umění tkví v estetickém idealismu. Jejich přístup inspiroval další odborníky k polemice a podnítil tak vznik několika dalších studií na toto téma. První část diplomové práce je věnována klíčovým charakteristikám, které konceptuální umění definují a které jsou stěžejní pro teoretické uchopení problému jeho estetické hodnoty. Dematerializace, ironická sebereflexe, anti-definiční charakteristika, jeho anti-estetická a intelektuální povaha tak jsou východiskem pro druhou část, která je snahou o samostatnou analýzu problému. Ta je zahájena pokusem o kritiku pojmu Idea idea. Dále je věnována pozornost obzvláště otázce ne/parafrázovatelnosti, zkušenostním...
The question of the aesthetic value of conceptual art is one of the complex problems of aesthetic research, especially due to its diversity and ontological elusiveness stemming from dematerialization and the absence of the medium, as well as its frequent proclamatory anti- aestheticism. A wave of interest was sparked in 2009 by the study Who's Afraid of Conceptual Art by Peter Goldie and Elisabeth Schellekens. The authors were the first to attempt a comprehensive philosophical-aesthetic analysis of conceptual art, in which they also put forward their own bold hypothesis about the nature of this phenomenon. Their notion of the Idea idea, in which they tried to find the core of all conceptual art, lies in aesthetic idealism. Their approach has inspired other scholars to polemic, and thus prompted several other studies on the subject. The first part of the thesis is devoted to the key characteristics that define conceptual art and that are central to a theoretical grasp of the problem of its aesthetic value. Dematerialisation, ironic self-reflection, anti-definitional characteristics, its anti-aesthetic and intellectual nature are thus the starting point for the second part, which is an attempt at an independent analysis of the problem. The latter begins with an attempt to critique the notion of the...