Prvky fantastična v románu Nikdo se nedívá od Josého Luíse Peixota
Fantastic elements in the novel Blank Gaze by José Luís Peixoto
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188579Identifiers
Study Information System: 258992
Collections
- Kvalifikační práce [23716]
Author
Advisor
Referee
Svobodová, Petra
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Luso-Brazilian Studies
Department
Institute of Romance Studies
Date of defense
6. 2. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
fantastika|Alentejo|prokletí|portugalský román|BůhKeywords (English)
fantastic|Alentejo|curse|Portuguese novel|GodTato bakalářská práce má za cíl podat přehled fantaskních motivů v románu Nikdo se nedívá (Nenhum olhar, 2001) portugalského spisovatele Josého Luíse Peixota. Kromě předmětného souboru fantaskních motivů a kratšího resumé děje románu jsou v bakalářské práci představeny relevantní literární koncepce fantastična a jeho náležitostí od významných literárních kritiků z různých literárně-historických období, z jejichž děl bude v průběhu závěrečné práce vycházeno. Konkrétně jsou v práci využity teoretické závěry Rogera Cailloise (Imagenes, Imagenes...Ensayos sobre la funccion y los poderes de la imaginación, 1970), H.P.Lovecrafta (Nadpřirozená hrůza v literatuře, 1927), Tzvetana Todorova (Úvod do fantastické literatury, 1970) a Jamieho Alazrakiho (¿Qué es lo neofantástico?, 2001). Práce je dále rozšířena o kapitoly pojednávající o reáliích stran zkoumaného románu a autorova života, které dále prohlubují informativní záběr práce.
This bachelor's thesis aims to provide a comprehensive overview of fantastic motifs in the novel Blank gaze (Nenhum olhar, 2001) by the Portuguese writer José Luís Peixoto. In addition to the fantastic motifs and a shorter summary of the novel's plot, the bachelor's thesis presents the relevant literary concept of the fantastic and its essentials from prominent literary critics from various literary-historical periods; theoretical conclusions of Roger Caillois ("Imagenes, Imagenes...Ensayos sobre la función y los poderes de la imaginación," 1970), H.P. Lovecraft (Supernatural Horror in Literature, 1927), Tzvetan Todorov (Introduction to Fantastic Literature, 1970), and Jaime Alazraki (¿What is the Neofantastic?, 2001) are used in the work. The work is further expanded with chapters dealing with the facts abouth the researched novel and author's life, which further deepen the informative scope of the work.