Medea Pavla Vranického: hudební travestie
Medea by Pavel Vranicky. A musical travesty
bachelor thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/188590/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188590Identifiers
Study Information System: 257582
Collections
- Kvalifikační práce [23802]
Author
Advisor
Referee
Gabrielová, Jarmila
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Musicology
Department
Institute of Musicology
Date of defense
1. 2. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Pavel Vranický|Jiří Antonín Benda|melodram|singspiel|parodie|Vídeň|lidové divadlo|vídeňský císařský dvůr|18. století|hudební analýzaKeywords (English)
Paul Wranitzky|Georg Anton Benda|melodrama|Singspiel|parody|Vienna|popular theater|Viennese imperial court|eighteenth century|musical analysisBakalářská práce pojednává o Medee, hudebně-dramatickém díle Pavla Vranického (1756-1808). Na základě studia dobových hudebních pramenů i v návaznosti na odbornou literaturu přináší podrobný obraz této travestie (parodie) melodramu Medea Jiřího Antonína Bendy (1722-1795). Práce přibližuje parametry díla, srovnává je s jeho předlohou a zasazuje je do kontextu dobového vídeňského lidového divadla. Rovněž zkoumá vliv, jejž měla na vznik díla císařovna Marie Tereza Nepolsko-Sicilská, která působila jako hudební mecenáška a sběratelka hudebnin a na jejímž dvoře probíhal intenzivní hudební provoz. Analytická část práce se pak zabývá postupy tvořícími parodický a komický dojem Medey, a to jak po stránce textové, tak po stránce hudební.
The bachelor thesis focuses on Medea, a stage work by Paul Wranitzky (1756-1808). Based on the study of historical musical sources and drawing on scientific literature it offers a detailed image of this travesty (or parody) of Georg Anton Benda's (1722-1795) melodrama Medea. The thesis describes the parameters of the work, compares the work with its model and puts it into the context of the contemporary Viennese so called "popular" theater. It also explores the influence which empress Marie Therese of Naples and Sicily had on its creation. The empress acted as a patron and collector of music and she fostered an intensive musical culture at her court. The analytical part deals with the text and the music of Medea and the techniques used therein to achieve parodic and comical effects.