Zvládání stresových situací studenty gymnázií
Getting stress under control by students of grammar schools
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/18870Identifiers
Study Information System: 13659
Collections
- Kvalifikační práce [3193]
Author
Advisor
Faculty / Institute
Third Faculty of Medicine
Discipline
-
Department
Department of Hygiene
Date of defense
22. 1. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, 3. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Stresové situace jsou neodmyslitelnou součástí života. Dle rakouského filosofa K. R. Poppera by se dal život vymezit jako neustálé řešení problémů. Zatímco přiměřená zátěž má na člověk vliv pozitivní, zátěž nepřiměřená může vyústit v krizi. Krize sice skýtá také svá pozitiva (v případě, že je překonána a situace následně obohacuje životní zkušenosti jedince), nese však s sebou významná rizika. Neschopnost krizi uspokojivě vyřešit se projeví jejím přechodem do chronické fáze. Ta se vyznačuje sníženou schopností jedince řešit další náročné životní situace, sníženou adaptabilitou a možným narušením duševní rovnováhy. Pozitivní vliv na vyrovnávání se s krizí mají různé psychosociální faktory, např.: sociální opora, možnost ventilace emocí, schopnost nalézt v krizi nějaký smysl, zkušenosti s předchozími stresory aj. Má práce se snaží přispět ke zmapování možných stresových situací u studentů šestiletých gymnázií ve věku 16 až 18 let. Jejím cílem je zjistit možné souvislosti mezi různými sociálními faktory a zvládáním stresu. Proto jsem pro svůj průzkum vybrala skupiny respondentů, které se vzájemně některými sociálními faktory liší: církevní pražské gymnázium, dvojjazyčné třídy pražského gymnázia, běžné třídy pražského gymnázia a běžné třídy mimopražského gymnázia z malého města v Severomoravském regionu.
Stressful situations are an essential part of life. according to Austrian philosopher KR Popper's life could be defined as a constantproblem solving. While reasonable load has one positive effect, the disproportionateburden result in a crisis. While the crisis is also offering its positives (if thatis overcome situation and consequently enriches individual life experience), but it brings with it significant risks. Failure to satisfactorily resolve the crisis affectsthe transition to chronic phase. It is characterized by reduced ability toresolve individual other difficult life situations, reduced adaptability and potential distortions mental equilibrium. Positive effect on coping with the crisis have different psychosocial factors, such as: social support, the possibility of ventilation of emotions, ability to find crisis in some sense, experience with previous stressors, etc. My work aims to contribute to the mapping of possible stress six-year secondary schools for students aged 16 to 18 years. Its aim is to identify possible relation between social factors and coping with stress. Therefore, I its survey of selected groups of respondents, some of which are mutually different social factors: religious school in Prague, Prague bilingual classes school, current grade secondary school in Prague and outside...