Dětská píseň v kontextu učiva vyjmenovaných slov
Children's Songs in the context of the curriculum regarding Czech grammar-specific words
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188847Identifiers
Study Information System: 236515
Collections
- Kvalifikační práce [19338]
Author
Advisor
Referee
Bělohlávková, Petra
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 1. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
První stupeň základní školy, dětská píseň, mezipředmětová vazba, učivo vyjmenovaných slovKeywords (English)
Primary school, children's songs, intercurricular links, curriculum of grammar specific wordsTéma diplomové práce v obecné rovině spočívá v oblasti hledání funkčních mezipředmětových vazeb v rámci výuky žáků prvního stupně. Konkrétně jde o využití didaktického potenciálu písně ve výuce českého jazyka v učivu vyjmenovaných slov. Teoretická část nastíní historii písně jako specifického hudebního druhu v kontextu artificiální i nonartificiální hudby se zvláštním přihlédnutím k českým písním s didaktickým přesahem. Na základě zkušeností autora i studijní literatury předloží základní principy tvorby písně vhodné pro didaktické využití na prvním stupni základní školy a popíše osvědčené postupy pro dětskou interpretaci písně a jejich možná úskalí. Praktická část práce nabídne soubor autorských textů a nahrávek jednoduchých a zapamatovatelných písní zpracovávajících učivo vyjmenovaných slov, dále zaznamená ověření funkčnosti uvedených písní v průzkumu ve výuce na základních školách. Práci doplní zpěvník s metodickou přílohou. Cílem diplomové práce je zmapovat oblast problematiky dětských písní v mezipředmětové vazbě s českým jazykem a učivem vyjmenovaných slov ve výuce a navrhnout vlastní postupy v této oblasti. Hlavní výstupy práce mohou sloužit učitelům na 1. stupni základní školy jako smysluplný didaktický materiál se širším spektrem k použití.
The topic of the thesis is the search for functional intercurricular links in the teaching of first grade students. Specifically, it deals with the use of the didactic potential of song in the teaching of Czech language in the context of learning grammar specific words. The theoretical part will outline the history of the folk song as a specific typological category of music in the context of artificial and non-artificial music, while focusing on the Czech songs with didactic overlap. Based on the authors experience and the literature researched for this thesis, the author will define the basic principles of song creation suitable for the didactic use at the first stage of primary school and describe the most effective ways of children's interpretation of the song and their possible pitfalls. The practical part of the thesis will offer a set of author's lyrics and recordings of simple and memorable songs processing the curriculum of the grammar specific words, and will also measure the functionality of the listed songs in a primary school class survey. The work will be complemented by a songbook with a methodological annex. The aim of the thesis is to map the area of children's songs in intercurricular links with Czech language and the topic of grammar specific words and to propose own methods in...